NABI SEDIAKAN BEJANA UNTUK AIR KENCING BAWAH KATIL
عَنْ أُمَيْمَةَ
بِنْتِ رُقَيْقَةَ أَنَّهَا قَالَتْ: «كَانَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَدَحٌ مِنْ عِيدَانٍ تَحْتَ سَرِيرِهِ، يَبُولُ فِيهِ بِاللَّيْلِ»
“Nabi memiliki bekas dari tandan pelepah kurma (yang
beliau letakkan) di bawah tempat tidurnya, yang baginda gunakan untuk buang air
kecil pada waktu malam hari”
SANAD ABI DAUD, HADIS NO: 24 |
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، حَدَّثَنَا حَجَّاجٌ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، عَنْ
حُكَيْمَةَ بِنْتِ أُمَيْمَةَ بِنْتِ رُقَيْقَةَ، عَنْ أُمِّهَا
HASAN
LIGHAIRIH |
Hadis ini dinilai doif dari sudut sanad oleh Syaikh
Syuaib al-Arnaut. Alasan doif adalah perawi bernama HUKAIMAH BINTI UMAIMAH yang
rata-rata ulama hadis termasuk al-Imam al-Zahabi dan al-Imam Ibn Hajar
al-Asqalani kata, dia seorang rawi yang majhul.
Dalam usul al-Hadis, ada beberapa jenis hadis doif
boleh menjadi penguat kepada hadis doif yang lain. Antaranya, apabila hadis
doif yang dijadikan penguat itu adalah hadis doif disebabkan perawi yang majhul
al-Hal atau mastur.
Maka dengan demikian, apabila dilihat pada hadis ini,
didapati ia boleh menjadi penguat, kerana perawi hadis ini bernama HUKAIMAH
adalah seorang yang majhul al-Hal atau Mastur sahaja.
Namun begitu, jika dilihat pada pendapat Syaikh Albani
sejak dari awal lagi menilai hadis ini sebagai hasan yang dengan itu boleh
dijadikan hujah.
Hujah Syaikh Albani adalah melihat kepada kitab
al-Siqat, karya Imam Ibn Hibban; kitab terbabit menyenaraikan nama-nama perawi
siqah, didapati salah seorang nama itu adalah HUKAIMAH. Atas alasan itu, Albani
anggap hadis ini hasan.
Pun begitu, ada pihak membantah pendapat Albani dengan
menyatakan bahawa Ibn Hibban terkenal dengan tasahul, iaitu bermudah-mudah
dalam menentukan seseorang itu siqah. Makanya, mereka tetap dengan pendirian
bahawa hadis ini doif, tetapi tahap doif yang ringan yang boleh dijadikan
penguat kepada hadis-hadis doif yang lain.
TAKHRIJ |
Hadis ini turut dapat dilihat dalam kitab al-Sunan
al-Kubra al-Imam al-Nasaie (31) dan Ibn Hibban (1426)
No comments:
Post a Comment