Sunday, March 6, 2022

SOPAN DALAM QADHA' HAJAT

SOPAN DALAM QADHA' HAJAT

 

عَنِ ابْنِ عُمَرَ «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا أَرَادَ حَاجَةً لَا يَرْفَعُ ثَوْبَهُ حَتَّى يَدْنُوَ مِنَ الْأَرْضِ»

Daripada Ibn Umar: “Nabi saw apabila hendak qadha’ hajat, baginda tidak mengangkat pakaiannya hingga telah dekat dari tanah”

 

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 14

  

حَدَّثَنَا زُهَيْرُبْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ رَجُلٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ

 

SAHIH

 

Hadis ini dinilai SAHIH dengan alasan berikut;

 

[a] Walaupun sanad hadis ini ada perawi MUBHAM--رجل, tetapi dalam sanad AL-BAIHAQI telah disebut bahawa perawi itu adalah AL-QASIM BIN MUHAMMAD (cucu Abu Bakar al-Siddiq) yang merupakan perawi yang siqah lagi faqih. Justeru, dakwaan munqati’ tidak valid.

[b] Turut sama mengatakan hadis ini sahih adalah AL-SAYUTI.

 

PENJELASAN SANAD LAIN

 

Imam Abu Daud membawakan sanad yang lain bagi hadis ini adalah seperti berikut;

 قَالَ أَبُو دَاوُدَ: رَوَاهُ عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ حَرْبٍ عَنِ الْأَعْمَشِ  عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ  - وَهُوَ ضَعِيفٌ –

 

Sanad ini dinilai DOIF oleh Abu Daud bukan berfaktorkan ABDUL SALAM BIN HARB (91H-187H), kerana ulama kelahiran Basrah yang meninggal di Kufah ini adalah seorang yang siqah bahkan dia salah seorang rijal al-Bukhari.

 

Tetapi, hadis ini dinilai DOIF oleh Abu Daud dengan alasan MUNGQATI’—terputus sanad kerana didapati al-A’mash tidak pernah dengar hadis dari Anas bin Malik.

 

Al-Imam al-Tarmizi berkata dalam al-Sunan:

 

ويقال لم يسمع الأعمش من أنس ولا من أحد من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم وقد نظر إلى أنس بن مالك قال رأيته يصلي فذكر عنه حكاية في الصلاة

“dikatakan bahawa al-A’mash tidak mendengar hadis dari Anas, dan juga seorang pun dalam kalangan sahabat Nabi. Yang pasti, al-A’mash pernah melihat Anas. Dia sendiri pernah kata, “aku lihat Anas menunaikan solat”. Dia menyebut itu dalam menghikayatkan berkenaan solat”

 

Walaubagaimana pun, kesimpulan Abu Daud bahawa sanad ini doif dengan alasan bahawa al-‘Amash tidak mendengar hadis dari Anas diragui, kerana AL-MUNZIRI ada  berkata:

 

وذكر أبو نعيم الأصبهاني أن الأعمش رأى أنس بن مالك، وابن أبي أوفى وسمع منهما، والذي قاله الترمذي هو المشهور

“Abu Nuaim al-Asbahanni menyebut bahawa al-A’mash melihat anas dan Abdullah bin Abi Awfa, dan MENDENGAR dari kedua-duanya. Yang menyatakan ini adalah al-Tarmizi—ini yang masyhur”

 

Dengan sebab itu, ALBANI tetap menegaskan bahawa hadis ini adalah SAHIH.

 

Dalam tambahan maklumat, seorang murid Abu Daud yang merupakan pencatat hadis-hadis Abu Daud bernama ABU ISA AL-RAMLI (320H) yang berasal dari Baghdad berkata berkenaan sanad yang kedua ini bermuara dari ABDUL SALAM BIN HARB seperti berikut;

قَالَ أَبُوعِيسَى الرَّمْلِيُّ  حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْوَلِيدِ  حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَوْنٍ  أَخْبَرَنَا عَبْدُ السَّلَامِ بِهِ

 

Walaubagaimana pun, ARNAUT anggap hadis ini HASAN.

 

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...