Friday, March 25, 2022

LARANGAN KENCING DALAM BILIK MANDI

 LARANGAN KENCING DALAM BILIK MANDI

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:"لَا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي مُسْتَحَمِّهِ ثُمَّ يَغْتَسِلُ فِيهِ"

 

Daripada Abdullah bin Mughaffal berkata, Rasulullah saw bersabda: Janganlah sekali-kali salah seorang dalam kalangan kamu kencing di tempat mandinya kemudian dia mandi di tempat tersebut"

 

 قَالَ أَحْمَدُ: ثُمَّ يَتَوَضَّأُ فِيهِ فَإِنَّ عَامَّةَ الْوَسْوَاسِ مِنْهُ

 

Berkata Ahmad: Kemudian dia berwuduk padanya, kerana umum was-was itu daripadanya.

  

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 27

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ، وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ، قَالَا: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، قَالَ أَحْمَدُ: حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ، أَخْبَرَنِي أَشْعَثُ، وَقَالَ الْحَسَنُ: عَنْ أَشْعَثَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ الْحَسَنِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ

 

PENJELASAN:

 

A.                    Sama ada dari jalur Ahmad bin Hanbal ataupun dari jalur al-Hasan bi ‘Ali, kedua-duanya menjelaskan bahawa Abdul Razzaq mengambil hadis dari ABU ‘URWAH MA’MAR.

 

B.                    Dalam jalur Ahmad bin Hanbal, Ma’mar ambil hadis dari ASY’AS dengan menggunakan أخبرني sedangkan dalam jalur AL-HASAN BIN ‘ALI, MA’MAR ambil hadis dari ASY’AS DENGAN عن

 

SAHIH LIGHAIRIH

 

Ada tiga pendapat ulama berkenaan hadis ini seperti berikut;

 

A.                  ARNAUT berpendapat bahawa hadis ini SAHIH LIGHAIRIH

B.                  ALBANI berpendapat hadis ini adalah doif.

C.                  AL-HAKIM dan AL-ZAHABI menganggap hadis ini sahih.

 

PENJELASAN

 

Pertama, apabila diteliti pada perawi, didapati semuanya siqah.

 

Kedua, apabila diteliti pada sudut sanad pula, Imam Tarmizi menyatakan bahawa jalur sanad hadis ini yang secara marfu’; semuanya bermuarakan dari ASY3AS BIN ABDULLAH dan tidak ada yang lainnya.

 

Ketiga, dalam pada ia tafarrud, didapati sanad ini ada perawi yang bernama AL-HASAN AL-BASRI yang mengambil hadis dari SAHABAT yang bernama ABDULLAH BIN MUGHAFFAL yang diriwayat dengan menggunakan lafaz عنعنة

 

Menurut para ulama hadis, AL-HASAN AL-BASRI banyak melakukan tadlis. Justeru, ALBANI meragui sanad ini yang menggambarkan AL-HASAN AL-BASRI ambil hadis dari SAHABAT bernama ABDULLAH BIN MUGHAFFAL. Atas alasan ini, ALBANI anggap hadis ini mungqati’ (terputus sanad). Makanya, disimpulkan hadis ini sebagai DOIF.

 

Namun begitu, dalam komentar lain berbeza dengan ALBANI. Hal ini kerana, para ulama hadis mengemukakan hujah berikut:

 

Pertama, semasa ABDULLAH BIN MUGHAFFAL meninggal dunia, umur AL-HASAN AL-BASRI adalah 37 tahun. Tambahan pula, ABDULLAH pernah sampai di Basrah di mana tempat AL-HASAN berada.

 

Ini memggambarkan bahawa kedua-dua tokoh ini mungkin sahaja bertemu dan kemungkinan besar AL-HASAN AL-BASRI pernah mendengar hadis dari ABDULLAH BIN MUGHAFFAL.

 

Kedua, AL-HASAN AL-BASRI yang merupakan TABIIN ditolak dalam periwayatan hadis, apabila hadis itu MURSAL SAHABI, iaitu seperti dikatakan AL-HASAN AL-BASRI mengambil hadis terus kepada Rasulullah, tanpa disebut SAHABAT antara dia dan Rasulullah.

 

Namun, jika MURSAL TABIIN, seperti dikatakan AL-HASAN AL-BASRI mengambil hadis dari sahabat, maka periwayatan AL-HASAN AL-BASRI boleh diterima. Dalam erti kata yang lain, kemungkinan ada tabiin yang lain antara AL-HASAN AL-BASRI dan SAHABAT. Tetapi, itu tidak mencacatkan periwayatan AL-HASAN AL-BASRI.

 

Hal ini dilakukan oleh al-Imam al-Bukhari dalam meriwayatkan hadis: “tidak Berjaya sesuatu kaum yang melantik Wanita sebagai pemimpin” yang sanad hadis itu, AL-HASAN AL-BASRI ambil hadis dari SAHABAT bernama ABU BAKRAH (lihat al-Bukhari, hadis no: 4425 dan 7099)

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ الهَيْثَمِ، حَدَّثَنَا عَوْفٌ، عَنِ الحَسَنِ، عَنْ أَبِي بَكْرَةَ

 

Dalam erti kata yang lain, Imam al-Bukhari menerima riwayat AL-HASAN AL-BASRI jika ia MURSAL TABIIN.

 

Melihat dari sudut itu, tidak hairan ARNAUT simpulkan hadis ini adalah SAHIH LIGHAIRIH, iaitu asalnya hasan sahaja kerana factor tafarrud pada AL-ASY’AS BIN ABDILLAH, tetapi dikuatkan dengan penghujahan ini.

 

Ada hujjah tambahan pula adalah dikatakan bahawa sanad ini ikut syarat al-bukhari dan muslim yang dengan itu menyebabkan AL-HAKIM dan AL-ZUHRI mengatakan sanad hadis ini sahih.

 

Tetapi, dibantah oleh ALBANI dengan menyatakan ASY’AS BIN ABDULLAH bukan rijal al-Bukhari, sebaliknya ia disebut dalam sahih al-Bukhari sebagai ta’liq sahaja.

 

KESIMPULAN

 

Dari segala perbahasan ini, secara peribadi saya lebih cenderung dengan pendapat ARNAUT yang menganggap hadis ini sebagai SAHIH LIGHAIRIH.

 

TAKHRIJ

 

Ahmad (20569), Musannaf Abd al-Razzaq (978), Ibn Majah (304), Tarmizi (21), al-Nasaie (kubra-33), ibn Hibban (1266)

 

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...