Friday, March 11, 2022

NABI TIDAK SUKA BERZIKIR TANPA WUDUK

NABI TIDAK SUKA BERZIKIR TANPA WUDUK

 

عَنِ الْمُهَاجِرِ بْنِ قُنْفُذٍ أَنَّهُ أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَبُولُ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ حَتَّى تَوَضَّأَ، ثُمَّ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ فَقَالَ "إِنِّي كَرِهْتُ أَنْ أَذْكُرَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ إِلَّا عَلَى طُهْرٍ أَوْ قَالَ: عَلَى طَهَارَةٍ"

“Daripada Al-Muhajir bin Qunfuz bahawa dia datang berjumpa Nabi yang ketika itu baginda sedang buang air kecil. Dia pun memberi salam kepada Nabi, namun baginda tidak menjawab salamnya hingga berwudhu. Kemudian baginda meminta maaf seraya bersabda: "Sesungguhnya aku tidak suka menyebut nama Allah kecuali dalam keadaan suci”

 

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 17

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى حَدَّثَنَا سَعِيدٌ عَنْ قَتَادَةَ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ حُضَيْنِ بْنِالْمُنْذِرِ أَبِي سَاسَانَ  عَنِ الْمُهَاجِرِ بْنِقُنْفُذٍ

 

SAHIH

 

Hadis ini sahih dengan alasan-alasan berikut;

(A)               Semua perawi hadis ini sahih.

(B)               Semua perawi adalah rijal bukhari dan muslim kecuali HUDHOIN BIN AL-MUNZIR ABI SASAN sahaja rijal Muslim.

(C)               Ia juga sahih atas syarat muslim.

(D)               Hadis ini disahihkan oleh Ibn Hibban, al-Hakim, al-Zahabi dan al-Nawawi.

(E)                Ada kritikan mengatakan bahawa AL-HASAN AL-BASRI adalah perawi tadlis. Makanya, hadis ini dianggap terputus sanad (munqati’). Kritikan ini dibantah dengan dikatakan TADLIS itu, jika dia riwayatkan hadis dengan diambil terus  sahabat. Namun, jika dia ambil hadis dari tabiin, maka hadisnya diterima dan boleh dibuat hujah.

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie – (al-Kubra: 34), Ibn Majah- (350), Ahmad (19034), Sahih Ibn Hibban (803), Musnad Ahmad (19034)

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...