Saturday, March 26, 2022

NABI LARANG KENCING DALAM LUBANG

 

NABI LARANG KENCING DALAM LUBANG

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَرْجِسَ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى أَنْ يُبَالَ فِي الْجُحْرِ» قَالُوا لِقَتَادَةَ: مَا يُكْرَهُ مِنَ الْبَوْلِ فِي الْجُحْرِ؟ قَالَ: كَانَ يُقَالُ إِنَّهَا مَسَاكِنُ الْجِنِّ

 

Abdullah bin Sarjis berkata: “Rasulullah saw melarang kencing di lubang”

 

Mereka bertanya kepada Qatadah: "Apa sebab kencing di lubang itu dilarang?" Dia menjawab: "Dikatakan bahawa ia adalah tempat tinggal jin”

 

 

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 29

 

حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ مَيْسَرَةَ، حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ هِشَامٍ، حَدَّثَنِي أَبِي، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَرْجِسَ

 

HASAN

 

Secara dasarnya, semua perawi-perawi hadis ini adalah siqah. Namun, kekhilafan berlaku antara ulama berkenaan statusnya, apabila ulama berbeza pendapat berkenaan QATADAH yang diragui berjumpa dengan Sahabat yang bernama ABDULLAH BIN SARJIS.

 

PENDAPAT ALBANI: hadis ini doif dengan dua hujah berikut;

 

[a] Albani lebih cenderung dengan kupasan Ahmad bin Hanbal dan Hakim yang menyatakan bahawa QATADAH tidak berjumpa dengan mana-mana sahabat kecuali ANAS BIN MALIK sahaja. dalam erti kata yang lain, QATADAH tidak berjumpa dengan ABDULLAH BIN SARJIS.

 

[b] Qatadah adalah salah seorang sahabat Nabi yang tersenarai sebagai perawi mudallis.

 

Dengan alasan ini, ALBANI anggap hadis ini terputus sanad—munqati’. Dalam erti kata lain, antara QATADAH dan ABDULLAH BIN SARJIS ada perawi yang disembunyikan tanpa disebutkan namanya.

 

PENDAPAT ARNAUT: hadis ini tidak boleh dipandang rendah. Walaupun tidak secara terang mengatakan sahih, tetapi ARNAUT menukilkan hal-hal penting berikut;

 

[a] Ibn Khuzaimah dan Ibn Sakan kata hadis ini Sahih.

 

[b] Ramai ulama hadis anggap QATADAH mendengar hadis dari ABDULLAH BIN SARJIS, seperti Ibn al-Mulaqqin dan ibn al-Madini. Yang meragui Qatadah mendengar hadis dari Abdullah hanya Harb bin Ismail sahaja.

 

Secara peribadi, saya sangsikan beberapa hal berikut;

 

[a] Qatadah dikatakan seorang mudallis.

 

[b] jika dia seorang mudallis, lalu dia riwayatkan hadis dari ABDULLAH secara عنعنة yang kita tahu, perawi mudallis, riwayatnya ditolak jika dia riwayat secara عنعنة

 

Jika dilihat dari sudut itu, kelihatan hujah ALBANI lebih kuat.

 

Namun begitu, kita tidak dapat nafikan bahawa ada dakwaan yang mengatakan bahawa Qatadah pernah berjumpa ABDULLAH. Jika dilihat dari sudut ini pula, kelihatan pendapat SOLEH USAIMIN lebih selamat, iaitu menganggap hadis ini sebagai hasan.

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie (kubra-30), Ahmad (20775).

 

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...