GALAKKAN PAKAI CELAK
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنِ اكْتَحَلَ
فَلْيُوتِرْ، مَنْ فَعَلَ فَقْدَ أَحْسَنَ، وَمَنْ لَا فَلَا حَرَجَ، وَمَنْ
اسْتَجْمَرَ فَلْيُوتِرْ، مَنْ فَعَلَ فَقَدْ أَحْسَنَ، وَمَنْ لَا فَلَا حَرَجَ،
وَمَنْ أَكَلَ فَمَا تَخَلَّلَ فَلْيَلْفِظْ، وَمَا لَاكَ بِلِسَانِهِ
فَلْيَبْتَلِعْ، مَنْ فَعَلَ فَقَدْ أَحْسَنَ وَمَنْ لَا فَلَا حَرَجَ، وَمَنْ
أَتَى الْغَائِطَ فَلْيَسْتَتِرْ، فَإِنْ لَمْ يَجِدْ إِلَّا أَنْ يَجْمَعَ
كَثِيبًا مِنْ رَمْلٍ فَلْيَسْتَدْبِرْهُ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَلْعَبُ
بِمَقَاعِدِ بَنِي آدَمَ، مَنْ فَعَلَ فَقَدْ أَحْسَنَ وَمَنْ لَا فَلَا حَرَجَ»
“Barangsiapa bercelak, hendaklah dia melakukannya
dengan ganjil, barangsiapa yang melakukannya maka dia telah berbuat baik, dan
barangsiapa yang tidak melakukannya maka tidak ada dosa baginya. Barangsiapa
yang beristinja dengan batu hendaklah dia melakukannya dengan ganjil,
barangsiapa yang melakukannya maka dia telah berbuat baik dan barangsiapa yang
tidak melakukannya maka tidak ada dosa baginya. Barangsiapa yang makan, maka
apa yang menyangkut hendaklah dia membuangnya, dan yang dapat dilepas oleh
lidah hendaknya dia menelannya, Barangsiapa yang melakukannya maka dia telah
berbuat baik dan barangsiapa yang tidak melakukannya maka tidak ada dosa
baginya. Barangsiapa mendatangi tempat buang air maka hendaklah dia mengambil
penutup, dan jika tidak menemukan kecuali dengan mengumpulkan sebonggol pasir,
maka hendaklah dia membelakanginya, kerana syaitan bermain-main di tempat duduk
anak Adam. Barangsiapa yang melakukannya maka dia telah berbuat baik dan
barangsiapa yang tidak melakukannya maka tidak ada dosa baginya”
SANAD ABU DAUD,
HADIS NO: 35 |
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى الرَّازِيُّ أَخْبَرَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ عَنْ
ثَوْرٍ عَنِ الْحُصَيْنِ الْحُبْرَانِيِّ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
DOIF |
Hadis
ini DOIF dengan sebab-sebab berikut:
[a]
Al-Baihaqi dan Ibn Hajar kata, hadis ini DOIF.
[b]
terdapat dua orang perawi MAJHUL secara berturut-turut:
A.
Husoin
al-Hubrani (al-Zahabi, Ibn Hajar dan al-Khazraji)
B.
Abu
Sa’id al-hubrani (Abu Zur’ah)
Ada
pihak berhujah bahawa kedua-dua nama perawi ini ada dalam al-Siqat Ibn Hibban?
Dijawab
bahawa Ibn Hibban terkenal dengan TASAHUL (bermudah-mudah dalam mensiqahkan
perawi). Dengan sebab itu, sesuatu dakwaan siqah dari IBN HIBBAN tidak boleh
diterima kecuali sekadar menguatkan dakwaan dari sekian ramai ulama yang telah
mensiqahkannya sahaja.
[c]
hadis ini TAFARRUD pada jalur perawi yang sedia lemah, iaitu ABU SA’ID
AL-HUBRANI.
KESIMPULANNYA:
Sanad hadis ini lemah menurut AL-ABANI dan ARNAUT.
Namun
begitu, IBN HIBBAN,
AL-NAWAWI, AL-HAKIM dan AL-SUN’ANI—ketika-tiga ulama ini kata hadis ini sahih.
Tetapi dibantah oleh ALBANI dengan alasan, ulama hadis besar sendiri akui
bahawa hadis ini doif.
RIWAYAT JALUR ABU ‘ASIM
Hadis ini, al-Imam Abu Daud membawakan riwayat ABU
‘ASIM seperti berikut;
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: رَوَاهُ أَبُو عَاصِمٍ، عَنْ ثَوْرٍ، قَالَ: حُصَيْنٌ الْحِمْيَرِيُّ،
PENJELASAN: Dalam riwayat ini, ada dua hal:
[a] sebutan الحصين tidak disertakan dengan alif dan lam.
[b]
dalam sanad Abu Daud, disebut الحصين الحبراني sedangkan dalam sanad ABU ‘ASIM ini, disebut الحميري
Dalam
penjelasan al-Imam al-Sayuti, bahawa Hubran adalah satu etnik kecil dalam kabilah arab
yaman bernama Himyar
RIWAYAT
ABDUL MALIK BIN AL-SOBBAH
Abu
Daud turut membawakan riwayat ABDUL MALIK BIN AL-SOBBAH seperti berikut:
وَرَوَاهُ
عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ الصَّبَّاحِ، عَنْ ثَوْرٍ، فَقَالَ أَبُو سَعِيدٍ الْخَيْرُ
PENJELASAN: Dalam Sanad Abu Daud, hanya disebut ABU
SA’ID, tetapi dalam sanad ABDUL MALIK, disebut ABU
SA’ID AL-KHARI.
Hal ini digambarkan salah oleh Abu Daud, maka dia membetulkan salah faham itu
dengan menyatakan:
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: «أَبُو سَعِيدٍ الْخَيْرُ هُوَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
“Abu
Sa’id al-Khair adalah salah seorang sahabat nabi”.
Dalam erti kata lain, seakan-akan Abu Daud mahu memberitahu bahawa dakwaan
mengatakan dia adalah ABU SA’ID AL-KHAIR itu adalah salah. Yang sebenarnya, dia
adalah ABU SA’ID AL-HUBRANI.
Salah
faham ini turut berlaku dalam riwayat Ibn Majah juga, iaitu dalam hadis ke-337:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ الصَّبَّاحِ
قَالَ: حَدَّثَنَا ثَوْرُ بْنُ يَزِيدَ، عَنْ حُصَيْنٍ الْحِمْيَرِيِّ، عَنْ أَبِي
سَعِيدِ الْخَيْرِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
TAKHRIJ |
Ibn Majah (337, 338), mukhtasar (3498), Musnad Ahmad
(8838), Ibn Hibban (1410)
No comments:
Post a Comment