Saturday, March 26, 2022

NABI LARANG SIKAT RAMBUT SETIAP HARI

 NABI LARANG SIKAT RAMBUT SETIAP HARI

 

عَنْ حُمَيْدٍ الْحِمْيَرِيِّ وَهُوَ ابْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: لَقِيتُ رَجُلًا صَحِبَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَمَا صَحِبَهُ أَبُو هُرَيْرَةَ، قَالَ: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَمْتَشِطَ أَحَدُنَا كُلَّ يَوْمٍ، أَوْ يَبُولَ فِي مُغْتَسَلِهِ»

  

“Rasulullah saw melarang salah seorang dari kami sikat rambut setiap hari atau buang air kecil di tempat mandi”

 

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 28

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ، عَنْ دَاوُدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ حُمَيْدٍ الْحِمْيَرِيِّ وَهُوَ ابْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: لَقِيتُ رَجُلًا صَحِبَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَمَا صَحِبَهُ أَبُوهُرَيْرَةَ

 

SAHIH

 

Apabila Tabiin bernama HUMAID AL-HIMYARI tidak menyebut nama sahabat yang dia jumpa, menyebabkan ada dua tanggapan dalam kalangan ulama hadis.

 

PERTAMA: Al-Baihaqi kata, hadis ini adalah MURSAL SAHABI. Dalam erti kata lain, Tabiin ambil hadis terus dari Nabi dengan tidak menyebut nama sahabat.

 

KEDUA: Pendapat al-Baihaqi ini dibantah oleh al-Turkumani dengan alasan berikut;

 

[SATU] MURSAL SAHABI mesti dari sahabat kecil ambil hadis dari Nabi dalam hal yang mereka tidak terlibat secara langsung dengan nabi, seperti Abu Hurairah yang meriwayatkan hadis yang berkaitan keadaan sebelum hijrah; hal ini tidak munasabah pada akal kerana Abu Hurairah memeluk islam tujuh tahun selepas hijrah.

 

Ini bermakna, apa yang Abu Hurairah riwayatkan kejadian sebelum Hijrah itu adalah dia ambil dari sahabat Nabi yang ada pada era itu, seperti dia ambil hadis dari Abu Bakar al-Siddiq, atau Umar bin al-Khattab atau sebagainya.

 

Dalam erti kata lain, mursal sahabi adalah sahabat yang tidak berada di sesuatu kejadian bersama dengan Nabi, tetapi dia riwayatkan hadis berkenaan kejadian terbabit.

 

Hal ini berbeza dengan hadis ini, bahawa yang menceritakan hadis ini adalah tabiin, bukan sahabat. Justeru, dakwaan bahawa hadis ini Mursal Sahabi adalah tidak tepat.

 

[DUA] Memandangkan HUMAID AL-HIMYARI yang merupakan Tabiin yang ambil hadis dari sahabat ini adakah siqah, maka hadis ini boleh diterima.

 

Adapun MUBHAM SAHABI, iaitu nama sahabat tidak disebut secara jelas, ia tidak mencacatkan status hadis. Hal ini kerana, kecacatan hadis dari kerangka MUBHAM, jika bermula dari TABIIN. Adapun Mubham dari Sahabat, ia tidak mencacatkan hadis.

 

KESIMPULAN: hadis ini sahih. Turut mengatakan hal yang sama adalah ARNAUT dan ALBANI. Adapun dakwaan doif oleh Ibn Hazm, ALBANI membantah dengan menyatakan bahawa ia tidak boleh diterima kerana rata-rata ulama hadis anggap dia siqah.

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie (Kubra-235), Musnad Ahmad (17011)

 

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...