LARANGAN TANGKAL, PINTAL JANGGUT DAN BERSUCI DENGAN
TULANG DAN TAHI
عَنْ شَيْبَانَ
الْقِتْبَانِيِّ قَالَ: إِنَّ مَسْلَمَةَ بْنَ مُخَلَّدٍ اسْتَعْمَلَ رُوَيْفِعَ بْنَ ثَابِتٍ عَلَى أَسْفَلِ الْأَرْضِ قَالَ شَيْبَانُ: فَسِرْنَا مَعَهُ مِنْ كَوْمِ شَرِيكٍ، إِلَى عَلْقَمَاءَ
أَوْ مِنْ عَلْقَمَاءَ إِلَى كَوْمِ شَرِيكٍ يُرِيدُ عَلْقَامَ فَقَالَ
رُوَيْفِعٌ: «إِنْ كَانَ أَحَدُنَا فِي زَمَنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيَأْخُذُ نِضْوَ أَخِيهِ عَلَى أَنَّ لَهُ النِّصْفَ مِمَّا
يَغْنَمُ، وَلَنَا النِّصْفُ، وَإِنْ كَانَ أَحَدُنَا لَيَطِيرُ لَهُ النَّصْلُ
وَالرِّيشُ، وَلِلْآخَرِ الْقِدْحُ» ثُمَّ قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَا رُوَيْفِعُ لَعَلَّ الْحَيَاةَ سَتَطُولُ
بِكَ بَعْدِي، فَأَخْبِرِ النَّاسَ أَنَّهُ مَنْ عَقَدَ لِحْيَتَهُ، أَوْ
تَقَلَّدَ وَتَرًا، أَوْ اسْتَنْجَى بِرَجِيعِ دَابَّةٍ، أَوْ عَظْمٍ فَإِنَّ
مُحَمَّدًا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْهُ بَرِيءٌ»
Sesungguhnya Maslamah bin Mukhallad melantik Ruwaifi'
bin Tsabit sebagai pegawai di daerah dataran rendah (di Mesir).
Syaiban melanjutkan: Kami berjalan bersamanya
(Ruwaifi’) dari Kum Syarik ke 'Alqama` (atau dari 'Alqama` ke Kaum Syarik)—yang
dia maksudkan adalah untuk ke 'Alqam.
Ruwaifi' berkata: "Jika salah seorang kita berada
pada zaman Rasulullah saw, pasti dia akan memelihara unta yang kurus milik
saudaranya. Dengan syarat, saudaranya itu (pemilik unta) mendapat bahagian
separuh hasil perolehan ghanimah, dan kami mendapat separuhnya yang berbaki.
Dan jika itu terjadi pada salah seorang di antara kita, pasti dia mendapat
bahagian mata panah dan bulu burung, sedang yang satu lagi mendapat bahagian
kayu panah”
Ruwaifi' melanjutkan lagi: Rasulullah pernah berpesan
kepadaku: "Wahai Ruwaifi'! Boleh jadi kamu akan memiliki umur yang panjang
selepas aku wafat, maka beritahulah kepada orang bahawa siapa yang mengikat janggutnya atau
berkalung tali, atau beristinja dengan najis binatang atau tulang, maka
sesungguhnya Muhammad saw berlepas diri dari orang tersebut"
SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 36 |
حدثنا
يزيد بن خالد بن عبد الله بن موهَب الهمداني: حدثنا المفَضلُ- يعني:ابن فَضَالة المصري- عن عياش بن عباس القِتْبَاتي أن شِيَيْم بن بَيْتان أخبره عن شيبان القتباني.
SAHIH LIGHAIRIH |
Hadis ini sahih dengan alasan berikut;
[A] Kalau ada kritikan pun, hanya pada perawi bernama SYAIBAN AL-QATBANI (MAJHUL).
[B] Hadis ini ada MUTABA-AH SANAD, iaitu hadis ke-37 Sunan Abi Daud, SYUYAYM ambil terus dari RUWAIFI’, Tanpa melalui perawi lemah—SYAIBAN AL-QATBANI yang majhul. Atas alasan ini, hadis ini Sahih.
[C] Imam Nawawi pula kata, sanad hadis ini bagus (Jayyid).
[D] Hadis ini disepakati Sahih oleh ARNAUT dan ALBANI.
TAKHRIJ |
Al-Nasaie (Kubra-9284), Ahmad (17000, 169995)
No comments:
Post a Comment