NABI DISURUH BERSUGI DAN BERWUDUK SETIAP KALI SOLAT
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ: أَرَأَيْتَ تَوَضُّؤَ ابْنِ عُمَرَ لِكُلِّ صَلَاةٍ طَاهِرًا، وَغَيْرَ طَاهِرٍ، عَمَّ ذَاكَ؟ فَقَالَ:
حَدَّثَتْنِيهِ أَسْمَاءُ بِنْتُ زَيْدِ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ حَنْظَلَةَ بْنِ أَبِي عَامِرٍ، حَدَّثَهَا «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُمِرَ بِالْوُضُوءِ لِكُلِّ صَلَاةٍ، طَاهِرًا وَغَيْرَ
طَاهِرٍ، فَلَمَّا شَقَّ ذَلِكَ عَلَيْهِ، أُمِرَ بِالسِّوَاكِ لِكُلِّ صَلَاةٍ»
فَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَرَى أَنَّ بِهِ قُوَّةً، فَكَانَ لَا يَدَعُ الْوُضُوءَ
لِكُلِّ صَلَاةٍ
(Muhammad bin Yahya bin Habban berkata): aku bertanya (kepada Abdullah
bin Abdillah bin Umar): "Bagaimana kamu melihat wudhu Ibnu Umar di setiap solat,
sama ada dalam keadaan suci ataupun tidak, dengan apa itu?"
Dia pun menjawab: Telah menceritakan kepada saya Asma’
binti Zaid bin Al-Khattab bahawa Abdullah bin Hanzalah bin Abi Amir telah
menceritakan kepadanya: bahawa Rasulullah telah diperintahkan berwudhu pada
setiap kali solat, sama ada dalam keadaan suci maupun tidak.
Tatkala hal itu terasa masyaqqah, baginda
diperintahkan agar bersuci pada setiap kali solat. Namun Ibnu Umar merasa bahawa
dia kuat untuk melaksanakan hal itu, maka dia pun tidak meninggalkan wudhu pada
setiap kali solat.
SANAD ABU DAUD,
HADIS NO: 48 |
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ عَوْفٍ الطَّائِيُّ، حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ، عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ
PENJELASAN:
[a] Yang menceritakan berkenaan perbuatan Nabi adalah
ABDULLAH BIN HANZALAH, dilahirkan pada tahun 4 Hijrah, sedangkan Nabi wafat
tahun 11 hijrah; bermakna, semasa Nabi wafat, umurnya 7 tahun.
Agak tidak munasabah bahawa dia faham apa yang
diperkatakan oleh Nabi, andai kejadian ini berlaku tahun 11 hijrah.
Dari sudut konteks hadis, mungkin kejadian ini berlaku
lebih awal, iaitu ketika umurnya kemungkinan dalam lingkungan 5 tahun.
Jadi, hadis ini
MURSAL SAHABI, iaitu kemungkinan IBN HANZALAH dengar hadis ini daripada
ABDULLAH BIN UMAR (10SH-73H)
[b] Hadis ini, Abu Daud datangkan dari jalur IBRAHIM
BIN SA’AD bahawa individu yang riwayatkan hadis ini bukan UBAIDULLAH BIN
ABDULLAH BIN UMAR, tetapi ABDULLAH BIN ABDULLAH BIN UMAR.
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ رَوَاهُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، قَالَ
عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ
HASAN |
Hadis ini adalah HASAN dengan alasan;
[a] Dinilai Sahih oleh al-Hakim dan al-Zahabi dengan alasan,
atas syarat Muslim.
[b] Ibn Khuzaiman dan Ibn Hibban kata sahih.
[c] al-Hazimi kata, hadis ini Hasan.
ISYKAL:
Dalam sanad ini, MUHAMMAD BIN ISHAQ adalah seorang
mudallis yang riwayat secara عنعنة, tetapi dalam riwayat Ahmad digunakan riwayat secara التحديث
حَدَّثَنَا
يَعْقُوبُ، حَدَّثَنَا أَبِي، عَنِ ابْنِ إِسْحَاقَ، حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ
يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ الْأَنْصَارِيُّ، ثُمَّ الْمَازِنِيُّ مَازِنُ بَنِي
النَّجَّارِ، عَنْ عُبَيْدِ اللهِ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ – احمد, 21960
PENJELASAN:
[1] Dalam riwayat Ahmad, Ibn Ishaq riwayat hadis
secara التحديث
[2] Dalam riwayat Abu Daud, perawi bernama ABDULLAH
BIN ABDULLAH BIN UMAR, sedangkan dalam riwayat Ahmad, perawi bernama UBAIDULLAH
BIN ABDULLAH BIN UMAR. kekhilafan ini tidak mencacatkan hadis, kerana kedua-dua
ini adalah siqah.
TAKHRIJ |
Al-Darimi (658), Ibn Khuzaimah (15, 138), Ahmad
(21960).
No comments:
Post a Comment