Monday, April 18, 2022

NABI DISURUH BERSUGI DAN BERWUDUK SETIAP KALI SOLAT

 NABI DISURUH BERSUGI DAN BERWUDUK SETIAP KALI SOLAT

 

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ  قَالَ: قُلْتُ: أَرَأَيْتَ تَوَضُّؤَ ابْنِ عُمَرَ لِكُلِّ صَلَاةٍ طَاهِرًا، وَغَيْرَ طَاهِرٍ، عَمَّ ذَاكَ؟ فَقَالَ: حَدَّثَتْنِيهِ أَسْمَاءُ بِنْتُ زَيْدِ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ حَنْظَلَةَ بْنِ أَبِي عَامِرٍ، حَدَّثَهَا «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُمِرَ بِالْوُضُوءِ لِكُلِّ صَلَاةٍ، طَاهِرًا وَغَيْرَ طَاهِرٍ، فَلَمَّا شَقَّ ذَلِكَ عَلَيْهِ، أُمِرَ بِالسِّوَاكِ لِكُلِّ صَلَاةٍ» فَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَرَى أَنَّ بِهِ قُوَّةً، فَكَانَ لَا يَدَعُ الْوُضُوءَ لِكُلِّ صَلَاةٍ

 

(Muhammad bin Yahya bin Habban berkata): aku bertanya (kepada Abdullah bin Abdillah bin Umar): "Bagaimana kamu melihat wudhu Ibnu Umar di setiap solat, sama ada dalam keadaan suci ataupun tidak, dengan apa itu?"

 

Dia pun menjawab: Telah menceritakan kepada saya Asma’ binti Zaid bin Al-Khattab bahawa Abdullah bin Hanzalah bin Abi Amir telah menceritakan kepadanya: bahawa Rasulullah telah diperintahkan berwudhu pada setiap kali solat, sama ada dalam keadaan suci maupun tidak.

 

Tatkala hal itu terasa masyaqqah, baginda diperintahkan agar bersuci pada setiap kali solat. Namun Ibnu Umar merasa bahawa dia kuat untuk melaksanakan hal itu, maka dia pun tidak meninggalkan wudhu pada setiap kali solat.

  

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 48

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَوْفٍ الطَّائِيُّ، حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ

 

PENJELASAN:

[a] Yang menceritakan berkenaan perbuatan Nabi adalah ABDULLAH BIN HANZALAH, dilahirkan pada tahun 4 Hijrah, sedangkan Nabi wafat tahun 11 hijrah; bermakna, semasa Nabi wafat, umurnya 7 tahun.

 

Agak tidak munasabah bahawa dia faham apa yang diperkatakan oleh Nabi, andai kejadian ini berlaku tahun 11 hijrah.

 

Dari sudut konteks hadis, mungkin kejadian ini berlaku lebih awal, iaitu ketika umurnya kemungkinan dalam lingkungan 5 tahun.

 

 Jadi, hadis ini MURSAL SAHABI, iaitu kemungkinan IBN HANZALAH dengar hadis ini daripada ABDULLAH BIN UMAR (10SH-73H)

 

[b] Hadis ini, Abu Daud datangkan dari jalur IBRAHIM BIN SA’AD bahawa individu yang riwayatkan hadis ini bukan UBAIDULLAH BIN ABDULLAH BIN UMAR, tetapi ABDULLAH BIN ABDULLAH BIN UMAR.

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ رَوَاهُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ

 

HASAN

 

Hadis ini adalah HASAN dengan alasan;

[a] Dinilai Sahih oleh al-Hakim dan al-Zahabi dengan alasan, atas syarat Muslim.

[b] Ibn Khuzaiman dan Ibn Hibban kata sahih.

[c] al-Hazimi kata, hadis ini Hasan.

 

ISYKAL:

 

Dalam sanad ini, MUHAMMAD BIN ISHAQ adalah seorang mudallis yang riwayat secara عنعنة, tetapi dalam riwayat Ahmad digunakan riwayat secara التحديث

حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ، حَدَّثَنَا أَبِي، عَنِ ابْنِ إِسْحَاقَ، حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ الْأَنْصَارِيُّ، ثُمَّ الْمَازِنِيُّ مَازِنُ بَنِي النَّجَّارِ، عَنْ عُبَيْدِ اللهِ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ – احمد, 21960

 

PENJELASAN:

[1] Dalam riwayat Ahmad, Ibn Ishaq riwayat hadis secara التحديث

[2] Dalam riwayat Abu Daud, perawi bernama ABDULLAH BIN ABDULLAH BIN UMAR, sedangkan dalam riwayat Ahmad, perawi bernama UBAIDULLAH BIN ABDULLAH BIN UMAR. kekhilafan ini tidak mencacatkan hadis, kerana kedua-dua ini adalah siqah.

 

TAKHRIJ

 

Al-Darimi (658), Ibn Khuzaimah (15, 138), Ahmad (21960).

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...