NABI LARANG BERBUAL SEMASA QADHA' HAJAT
عن ابي سَعِيدٍ
قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «لَا
يَخْرُجُ الرَّجُلَانِ يَضْرِبَانِ الْغَائِطَ كَاشِفَيْنِ عَنْ عَوْرَتِهِمَا
يَتَحَدَّثَانِ، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَمْقُتُ عَلَى ذَلِكَ»
Daripada Abu Sa’id berkata, aku dengar Rasulullah saw
bersabda: “Janganlah dua orang lelaki pergi ke tempat qadha’ hajat dalam
keadaan kedua-dunya membuka aurat, lalu bercakap-cakap kerana sesungguhnya
Allah membenci demikian”
SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 15 |
حدَّثَنَا
عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ مَيْسَرَةَ، حَدَّثَنَا ابْنُ مَهْدِيٍّ،
حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ
هِلَالِ بْنِ عِيَاضٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو سَعِيدٍ
DOIF |
Hadis ini dianggap DOIF dengan beberapa alasan
berikut;
[a] HILAL BIN IYADH adalah perawi yang majhul. Namun
begitu, Ibn Khuzaimah menjelaskan bahawa IKRIMAH adalah perawi yang
terkeliru—dia telah MAQLUB pada pada HILAL BIN IYADH; sebenarnya perawi itu
adalah IYADH BIN HILAL.
[b] hadis ini berlaku
IDHTIRAB pada SANAD. Iaitu, terdapat beberapa jalur sanad yang tidak konsisten
terhadap hadis ini. Dalam tahqiq Ahmad, Arnaut nukilkan semua sanad-sanad
tersebut seperti berikut;
Satu:
Ikrimah – yahya – Iyadh – abi Said -
Nabi
Dua: ikrimah – yahya – abi salamah – Abu Hurairah – nabi.
Tiga: Yahya – Abdullah bin Abi Qatadah – bapanya (Abi Qatadah) –
Riwayat Aban al-Attar – nabi.
Empat:
Yahya – Muhammad bin abdul Rahman bin Sauban – Jabir bin Abdullah.
Lima: Yahya bin Abi Kathir (mursal)
PENJELASAN:
Induk dalam sanad ini adalah pada YAHYA, tetapi tidak jelas dari siapa yang YAHYA
ambil hadis, apakah IYADH, atau ABU SALAMAH, atau ABDULLAH BIIN ABI QATADAH,
atau MUHAMMAD BIN ABDUL RAHMAN ataupun, hadis ini YAHYA riwayat secara MURSAL.
[c]
Dalam pelbagai jalur, semuanya bermuarakan dari YAHYA BIN ABI KATHIR.
Memandangkan
dia sekadar perawi hasan yang mendapat kritikan dari ramai ulama hadis seperti
didakwa dia melakukan idhtirab, maka sudah pasti hadis riwayatnya tidak
diterima jika jalur hadis hanya dari dia sahaja.
[3]
SYAWAHID DARI SUDUT MATAN
Walaupun hadis ini doif pada sanad, tetapi matannya
ada syawahid yang menyebabkan ia boleh dibuat hujah. Jika hadis ini diriwayatkan
oleh SAHABAT bernama ABU SA’ID AL-KHUDRI, dalam riwayat lain, SAHABAT LAIN,
iaitu ABU HURAIRAH dengan sanad ada
sanad yang layyin meriwayatkan hadis berikut: (Albani,
sahih al-targhib wa al-tarhib, hadis no: 156)
وعن أبي هريرة رضي الله
عنهـ قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا يخرج اثنان من
الغائط فيجلسان يتحدثان كاشفين عن عوراتهما فإن الله عز وجل يمقت على ذلك
TAKHRIJ |
Al-Nasaie (Kubra: 36, 37), Ibn Majah (342),
Ahmad (11319)
No comments:
Post a Comment