Sunday, March 6, 2022

NABI LARANG BERBUAL SEMASA QADHA' HAJAT

NABI LARANG BERBUAL SEMASA QADHA' HAJAT

 

عن ابي سَعِيدٍ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «لَا يَخْرُجُ الرَّجُلَانِ يَضْرِبَانِ الْغَائِطَ كَاشِفَيْنِ عَنْ عَوْرَتِهِمَا يَتَحَدَّثَانِ، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَمْقُتُ عَلَى ذَلِكَ»

Daripada Abu Sa’id berkata, aku dengar Rasulullah saw bersabda: “Janganlah dua orang lelaki pergi ke tempat qadha’ hajat dalam keadaan kedua-dunya membuka aurat, lalu bercakap-cakap kerana sesungguhnya Allah membenci demikian”

 

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 15

 

حدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ مَيْسَرَةَ، حَدَّثَنَا ابْنُ مَهْدِيٍّ، حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ هِلَالِ بْنِ عِيَاضٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو سَعِيدٍ

  

DOIF


Hadis ini dianggap DOIF dengan beberapa alasan berikut;

 

[a] HILAL BIN IYADH adalah perawi yang majhul. Namun begitu, Ibn Khuzaimah menjelaskan bahawa IKRIMAH adalah perawi yang terkeliru—dia telah MAQLUB pada pada HILAL BIN IYADH; sebenarnya perawi itu adalah IYADH BIN HILAL.

 

[b] hadis ini berlaku IDHTIRAB pada SANAD. Iaitu, terdapat beberapa jalur sanad yang tidak konsisten terhadap hadis ini. Dalam tahqiq Ahmad, Arnaut nukilkan semua sanad-sanad tersebut seperti berikut;

 

Satu: Ikrimah – yahya – Iyadh   – abi Said - Nabi

 

Dua: ikrimah – yahya – abi salamah – Abu Hurairah – nabi.

 

Tiga: Yahya – Abdullah bin Abi Qatadah – bapanya (Abi Qatadah) – Riwayat Aban al-Attar – nabi.

 

Empat: Yahya – Muhammad bin abdul Rahman bin Sauban – Jabir bin Abdullah.

 

Lima: Yahya bin Abi Kathir (mursal)

 

PENJELASAN: Induk dalam sanad ini adalah pada YAHYA, tetapi tidak jelas dari siapa yang YAHYA ambil hadis, apakah IYADH, atau ABU SALAMAH, atau ABDULLAH BIIN ABI QATADAH, atau MUHAMMAD BIN ABDUL RAHMAN ataupun, hadis ini YAHYA riwayat secara MURSAL.

 

[c] Dalam pelbagai jalur, semuanya bermuarakan dari YAHYA BIN ABI KATHIR.

 

Memandangkan dia sekadar perawi hasan yang mendapat kritikan dari ramai ulama hadis seperti didakwa dia melakukan idhtirab, maka sudah pasti hadis riwayatnya tidak diterima jika jalur hadis hanya dari dia sahaja.

 

[3] SYAWAHID DARI SUDUT MATAN

 

Walaupun hadis ini doif pada sanad, tetapi matannya ada syawahid yang menyebabkan ia boleh dibuat hujah. Jika hadis ini diriwayatkan oleh SAHABAT bernama ABU SA’ID AL-KHUDRI, dalam riwayat lain, SAHABAT LAIN, iaitu ABU HURAIRAH dengan sanad  ada sanad yang layyin meriwayatkan hadis berikut: (Albani, sahih al-targhib wa al-tarhib, hadis no: 156)

وعن أبي هريرة رضي الله عنهـ قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا يخرج اثنان من الغائط فيجلسان يتحدثان كاشفين عن عوراتهما فإن الله عز وجل يمقت على ذلك

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie (Kubra: 36, 37), Ibn Majah (342), Ahmad (11319)

 

 

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...