Sunday, February 27, 2022

IBN UMAR KENCING MENGADAP UNTA

IBN UMAR KENCING MENGADAP UNTA

 

عَنْ مَرْوَانَ الْأَصْفَرِ قَالَ:  رَأَيْتُ ابْنَ عُمَرَ أَنَاخَ رَاحِلَتَهُ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ، ثُمَّ جَلَسَ يَبُولُ إِلَيْهَا، فَقُلْتُ: يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَلَيْسَ قَدْ نُهِيَ عَنْ هَذَا؟ قَالَ: بَلَى إِنَّمَا «نُهِيَ عَنْ ذَلِكَ فِي الْفَضَاءِ، فَإِذَا كَانَ بَيْنَكَ وَبَيْنَ الْقِبْلَةِ شَيْءٌ يَسْتُرُكَ فَلَا بَأْسَ»

Daripada Marwan al-Asfar berkata: “Aku pernah melihat Ibnu Umar “parking” untanya menghadap kiblat, lalu dia duduk dan buang air kecil dalam keadaan menghadapnya, lalu Aku bertanya: "Wahai Abu Abd al-Rahman, bukankah hal ini telah dilarang?" Dia menjawab: "Benar, akan tetapi hal itu dilarang jika dilakukan di tempat terbuka, apabila antara dirimu dan kiblat ada sesuatu yang menutupimu, maka itu tidaklah mengapa”.

 

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 11

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ فَارِسٍ حَدَّثَنَا صَفْوَانُ بْنُ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ ذَكْوَانَ عَنْ مَرْوَانَ الْأَصْفَرِ

 

HASAN

 

Ada tiga pendapat ulama berkenaan status hadis ini.

 

PERTAMA: DOIF

 

Ini adalah pendapat AL-ARNAUT. Alasan beliau adalah pada perawi yang bernama AL-HASAN BIN ZAKWAN yang kritikan terhadapnya amat banyak dan sukar untuk dipertahankan.

 

KEDUA: SAHIH

 

Ini adalah pendapat AL-HAKIM yang disokong oleh AL-ZAHABI. Alasannya, ia sahih mengikut syarat al-Bukhari, iaitu semua perawi-perawi hadis ini adalah rijal al-Bukhari, termasuk AL-HASAN BIN ZAKWAN.

 

KETIGA: HASAN

 

Ini adalah pendapat ALBANI. Beliau simpulan begitu dengan alasan berikut;

 

[a] al-Munziri diam berkenaan status hadis ini. Bermakna, berkemungkinan al-Munziri tidak menolak hadis ini.

[b] al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani kata dalam kitab al-Fath bahawa sanadnya tidak ada masalah.

[c] al-Hazimi mengatakan, hadis ini hasan.

[d] al-Daraqutni kata, semua perawi hadis ini siqah.

 

Namun begitu, kritikan terhadap hadis ini semuanya bermuarakan dari perawi bernama AL-HASAN BIN ZAKWAN. Walaupun kritikan terhadapnya amat kuat, tetapi tidak semua ulama hadis menolak riwayatnya dengan alasan berikut;

 

[a] al-Zahabi menganggap bahawa al-Hasan sebagai soleh al-Hadis.

[b] al-Bukhari ada bawakan satu hadis riwayat al-Hasan (hadis no: 6566)

[c] Ibn Hajar dalam pada mengatakan dia melakukan kesalahan, tetapi tetap akui bahawa dia Soduq.

 

Melihat kepada alasan-alasan ini, ALBANI tidak mendoifkan hadis ini sepertimana AL-ARNAUT, bahkan tidak mengambil pendekatan AL-HAKIM yang mengatakan sahih kerana mengambil kira kritikan ramai ulama hadis terhadap AL-HASAN BIN ZAKWAN. Justeru, ALBANI simpulkan hadis ini sebagai HASAN.

 

Apatah lagi, hadis ini ada SYAWAHID, iaitu melibatkan sahabat Nabi bernama JABIR BIN ABDILLAH dalam hadis ke-13 akan datang dan ada MUTABA-AH MAKNA, iaitu pada hadis ke-12 nanti.

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...