IBN UMAR KENCING MENGADAP UNTA
عَنْ مَرْوَانَ
الْأَصْفَرِ قَالَ: رَأَيْتُ ابْنَ عُمَرَ
أَنَاخَ رَاحِلَتَهُ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ، ثُمَّ جَلَسَ يَبُولُ إِلَيْهَا،
فَقُلْتُ: يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَلَيْسَ قَدْ نُهِيَ عَنْ هَذَا؟ قَالَ:
بَلَى إِنَّمَا «نُهِيَ عَنْ ذَلِكَ فِي الْفَضَاءِ، فَإِذَا كَانَ بَيْنَكَ
وَبَيْنَ الْقِبْلَةِ شَيْءٌ يَسْتُرُكَ فَلَا بَأْسَ»
Daripada Marwan al-Asfar berkata: “Aku pernah melihat Ibnu Umar “parking” untanya menghadap kiblat, lalu dia duduk dan buang air kecil dalam keadaan menghadapnya, lalu Aku bertanya: "Wahai Abu Abd al-Rahman, bukankah hal ini telah dilarang?" Dia menjawab: "Benar, akan tetapi hal itu dilarang jika dilakukan di tempat terbuka, apabila antara dirimu dan kiblat ada sesuatu yang menutupimu, maka itu tidaklah mengapa”.
SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 11 |
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ يَحْيَى بْنِ فَارِسٍ حَدَّثَنَا صَفْوَانُ بْنُ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ
ذَكْوَانَ عَنْ مَرْوَانَ الْأَصْفَرِ
HASAN |
Ada
tiga pendapat ulama berkenaan status hadis ini.
PERTAMA:
DOIF
Ini
adalah pendapat AL-ARNAUT. Alasan beliau adalah pada perawi yang bernama
AL-HASAN BIN ZAKWAN yang kritikan terhadapnya amat banyak dan sukar untuk dipertahankan.
KEDUA:
SAHIH
Ini
adalah pendapat AL-HAKIM yang disokong oleh AL-ZAHABI. Alasannya, ia sahih
mengikut syarat al-Bukhari, iaitu semua perawi-perawi hadis ini adalah rijal
al-Bukhari, termasuk AL-HASAN BIN ZAKWAN.
KETIGA:
HASAN
Ini
adalah pendapat ALBANI. Beliau simpulan begitu dengan alasan berikut;
[a]
al-Munziri diam berkenaan status hadis ini. Bermakna, berkemungkinan al-Munziri
tidak menolak hadis ini.
[b]
al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani kata dalam kitab al-Fath bahawa sanadnya tidak
ada masalah.
[c]
al-Hazimi mengatakan, hadis ini hasan.
[d]
al-Daraqutni kata, semua perawi hadis ini siqah.
Namun
begitu, kritikan terhadap hadis ini semuanya bermuarakan dari perawi bernama AL-HASAN
BIN ZAKWAN. Walaupun kritikan terhadapnya amat kuat, tetapi tidak semua ulama
hadis menolak riwayatnya dengan alasan berikut;
[a]
al-Zahabi menganggap bahawa al-Hasan sebagai soleh al-Hadis.
[b]
al-Bukhari ada bawakan satu hadis riwayat al-Hasan (hadis no: 6566)
[c]
Ibn Hajar dalam pada mengatakan dia melakukan kesalahan, tetapi tetap akui
bahawa dia Soduq.
Melihat
kepada alasan-alasan ini, ALBANI tidak mendoifkan hadis ini sepertimana
AL-ARNAUT, bahkan tidak mengambil pendekatan AL-HAKIM yang mengatakan sahih
kerana mengambil kira kritikan ramai ulama hadis terhadap AL-HASAN BIN ZAKWAN. Justeru,
ALBANI simpulkan hadis ini sebagai HASAN.
Apatah lagi,
hadis ini ada SYAWAHID, iaitu melibatkan sahabat Nabi bernama JABIR BIN ABDILLAH
dalam hadis ke-13 akan datang dan ada MUTABA-AH MAKNA, iaitu pada hadis ke-12
nanti.
No comments:
Post a Comment