ISTINJAK BUKAN DENGAN NAJIS
عَنْ خُزَيْمَةَ
بْنِ ثَابِتٍ قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ
الِاسْتِطَابَةِ، فَقَالَ: «بِثَلَاثَةِ أَحْجَارٍ لَيْسَ فِيهَا رَجِيعٌ»
Daripada
Khuzaimah bin Tsabit dia berkata: Rasulullah pernah ditanya tentang beristinja
dengan batu, maka baginda menjawab: "Dengan tiga batu yang tidak ada
kotoran binatang padanya”
SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 41 |
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ النُّفَيْلِيُّ، حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ،
عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ خُزَيْمَةَ، عَنْ عُمَارَةَ بْنِ خُزَيْمَةَ، عَنْ خُزَيْمَةَ بْنِ ثَابِتٍ
DOIF SANAD, SAHIH
MATAN |
Dari
sudut matan, hadis ini adalah DOIF dengan alasan berikut;
(A)
Amru bin Khuzaimah adalah perawi yang MAJHUL.
(B)
Yang ambil hadis dari Hisham adalah ABU
MUAWIYYAH (KUFAH) yang merupakan seorang mudallis. Riwayat Abu Muawiyyah yang
tidak mudallis hanya jika dia ambil dari al-‘Amash sahaja, sedangkan hadis ini
dia ambil dari HISHAM BIN ‘URWAH.
(C)
Hisham bin Urwah adalah perawi IKHTILAT
setelah dia berhijrah ke Kufah. Didapati hadis ini dia riwayatkan semasa di
Kufah, kerana yang ambil hadis darinya adalah ABU MUAWIYYAH yang merupakan penduduk
kufah.
MUTABA-AH
SANAD
Abu
Daud bawa dua mutaba-‘ah dari perawi ABU MUAWIYAH seperti berikut;
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: كَذَا رَوَاهُ أَبُو أُسَامَةَ وَابْنُ نُمَيْرٍ، عَنْ هِشَامٍ يَعْنِي ابْنَ عُرْوَةَ
Walaupun didatangkan dua perawi sebagai mutaba-ah
kepada ABU MUAWIYYAH, hadis ini tetap doif kerana kedua-dua perawi (ABU USAMAH
dan IBN NUMAIR) adalah penduduk kufah. Dengan erti kata lain, mereka ambil
hadis dari HISHAM BIN URWAH ketika dia sudah ikhtilat.
SYAWAHID MATAN
Walaubagaimana pun, hadis ini ada SYAWAHID pada matan
seperti berikut;
عَنْ
سَلْمَانَ، قَالَ: قِيلَ لَهُ لَقَدْ عَلَّمَكُمْ نَبِيُّكُمْ كُلَّ شَيْءٍ حَتَّى
الْخِرَاءَةَ، قَالَ: أَجَلْ لَقَدْ «نَهَانَا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَنْ نَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةَ بِغَائِطٍ أَوْ بَوْلٍ، وَأَنْ لَا نَسْتَنْجِيَ
بِالْيَمِينِ، وَأَنْ لَا يَسْتَنْجِيَ أَحَدُنَا بِأَقَلَّ مِنْ ثَلَاثَةِ
أَحْجَارٍ، أَوْ نَسْتَنْجِيَ بِرَجِيعٍ أَوْ عَظْمٍ»
فَأَخْبِرِ
النَّاسَ أَنَّهُ مَنْ عَقَدَ لِحْيَتَهُ، أَوْ تَقَلَّدَ وَتَرًا، أَوْ
اسْتَنْجَى بِرَجِيعِ دَابَّةٍ، أَوْ عَظْمٍ فَإِنَّ مُحَمَّدًا صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْهُ بَرِيءٌ» ،
جَابِرَ بْنَ
عَبْدِ اللَّهِ، يَقُولُ: «نَهَانَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنْ نَتَمَسَّحَ بِعَظْمٍ أَوْ بَعْرٍ»
فَقَالُوا: يَا
مُحَمَّدُ: انْهَ أُمَّتَكَ أَنْ يَسْتَنْجُوا بِعَظْمٍ أَوْ رَوْثَةٍ أَوْ
حُمَمَةٍ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ لَنَا فِيهَا رِزْقًا
Dari
sini dapat disimpulkan bahawa hadis ini adalah doif pada sanad, tetapi ia sahih
pada matan. Memandangkan ia sahih berfaktorkan matan-matan hadis yang lain, maka
ia disebut sebagai SAHIH LIGHAIRIH.
Hal
ini selaras dengan pendapat ARNAUT.
Namun
begitu, ALBANI anggap hadis ini sebagai sahih dengan alasan-alasan berikut:
A.
Semua rijal al-Bukhari kecuali AMRU BIN KHUZAIMAH.
B.
Walaupun AMRU BIN KHUZAIMAH bukan rijal Bukhari,
tetapi dia dianggap siqah oleh HISHAM BIN URWAH.
C.
Ibn Hibban senaraikan AMRU dari kalangan perawi siqah.
D.
Dia adalah perawi MAQBUL, iaitu diterima jika hadisnya
ada mutaba-ah. Jika tidak ada, baru hadisnya tidak diterima.
E. Ternyata hadis ini mempunyai syawahid matan yang banyak sehingga boleh naik darjat HASAN ATAU SAHIH
TAKHRIJ |
Ibn Majah (315), Abu Daud (7)
No comments:
Post a Comment