Saturday, April 2, 2022

ISTINJAK BUKAN DENGAN NAJIS

 ISTINJAK BUKAN DENGAN NAJIS

 

عَنْ خُزَيْمَةَ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الِاسْتِطَابَةِ، فَقَالَ: «بِثَلَاثَةِ أَحْجَارٍ لَيْسَ فِيهَا رَجِيعٌ»

Daripada Khuzaimah bin Tsabit dia berkata: Rasulullah pernah ditanya tentang beristinja dengan batu, maka baginda menjawab: "Dengan tiga batu yang tidak ada kotoran binatang padanya”

 

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 41

 

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ النُّفَيْلِيُّ، حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ خُزَيْمَةَ، عَنْ عُمَارَةَ بْنِ خُزَيْمَةَ، عَنْ خُزَيْمَةَ بْنِ ثَابِتٍ

 

DOIF SANAD, SAHIH MATAN

 

Dari sudut matan, hadis ini adalah DOIF dengan alasan berikut;

 

(A)                Amru bin Khuzaimah adalah perawi yang MAJHUL.

 

(B)                Yang ambil hadis dari Hisham adalah ABU MUAWIYYAH (KUFAH) yang merupakan seorang mudallis. Riwayat Abu Muawiyyah yang tidak mudallis hanya jika dia ambil dari al-‘Amash sahaja, sedangkan hadis ini dia ambil dari HISHAM BIN ‘URWAH.

 

(C)                Hisham bin Urwah adalah perawi IKHTILAT setelah dia berhijrah ke Kufah. Didapati hadis ini dia riwayatkan semasa di Kufah, kerana yang ambil hadis darinya adalah ABU MUAWIYYAH yang merupakan penduduk kufah.

 

MUTABA-AH SANAD

 

Abu Daud bawa dua mutaba-‘ah dari perawi ABU MUAWIYAH seperti berikut;

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: كَذَا رَوَاهُ أَبُو أُسَامَةَ وَابْنُ نُمَيْرٍ،  عَنْ هِشَامٍ يَعْنِي ابْنَ عُرْوَةَ

 

Walaupun didatangkan dua perawi sebagai mutaba-ah kepada ABU MUAWIYYAH, hadis ini tetap doif kerana kedua-dua perawi (ABU USAMAH dan IBN NUMAIR) adalah penduduk kufah. Dengan erti kata lain, mereka ambil hadis dari HISHAM BIN URWAH ketika dia sudah ikhtilat.

 

SYAWAHID MATAN

 

Walaubagaimana pun, hadis ini ada SYAWAHID pada matan seperti berikut;

 

Hadis ke-7:

عَنْ سَلْمَانَ، قَالَ: قِيلَ لَهُ لَقَدْ عَلَّمَكُمْ نَبِيُّكُمْ كُلَّ شَيْءٍ حَتَّى الْخِرَاءَةَ، قَالَ: أَجَلْ لَقَدْ «نَهَانَا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةَ بِغَائِطٍ أَوْ بَوْلٍ، وَأَنْ لَا نَسْتَنْجِيَ بِالْيَمِينِ، وَأَنْ لَا يَسْتَنْجِيَ أَحَدُنَا بِأَقَلَّ مِنْ ثَلَاثَةِ أَحْجَارٍ، أَوْ نَسْتَنْجِيَ بِرَجِيعٍ أَوْ عَظْمٍ»

 

Hadis ke-36:

فَأَخْبِرِ النَّاسَ أَنَّهُ مَنْ عَقَدَ لِحْيَتَهُ، أَوْ تَقَلَّدَ وَتَرًا، أَوْ اسْتَنْجَى بِرَجِيعِ دَابَّةٍ، أَوْ عَظْمٍ فَإِنَّ مُحَمَّدًا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْهُ بَرِيءٌ» ،

 

Hadis ke-38:

جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ، يَقُولُ: «نَهَانَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نَتَمَسَّحَ بِعَظْمٍ أَوْ بَعْرٍ»

 

Hadis ke-39:

فَقَالُوا: يَا مُحَمَّدُ: انْهَ أُمَّتَكَ أَنْ يَسْتَنْجُوا بِعَظْمٍ أَوْ رَوْثَةٍ أَوْ حُمَمَةٍ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ لَنَا فِيهَا رِزْقًا

 

Dari sini dapat disimpulkan bahawa hadis ini adalah doif pada sanad, tetapi ia sahih pada matan. Memandangkan ia sahih berfaktorkan matan-matan hadis yang lain, maka ia disebut sebagai SAHIH LIGHAIRIH.

 

Hal ini selaras dengan pendapat ARNAUT.

 

Namun begitu, ALBANI anggap hadis ini sebagai sahih dengan alasan-alasan berikut:

 

A.                  Semua rijal al-Bukhari kecuali AMRU BIN KHUZAIMAH.

 

B.                  Walaupun AMRU BIN KHUZAIMAH bukan rijal Bukhari, tetapi dia dianggap siqah oleh HISHAM BIN URWAH.

 

C.                  Ibn Hibban senaraikan AMRU dari kalangan perawi siqah.

 

D.                 Dia adalah perawi MAQBUL, iaitu diterima jika hadisnya ada mutaba-ah. Jika tidak ada, baru hadisnya tidak diterima.

 

E.                  Ternyata hadis ini mempunyai syawahid matan yang banyak sehingga boleh naik darjat HASAN ATAU SAHIH 

 

TAKHRIJ

 

Ibn Majah (315), Abu Daud (7)

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...