Monday, April 4, 2022

GOSOK TANGAN PADA TANAH SELEPAS ISTINJAK DENGAN AIR

 GOSOK TANGAN PADA TANAH SELEPAS ISTINJAK DENGAN AIR

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَتَى الْخَلَاءَ، أَتَيْتُهُ بِمَاءٍ فِي تَوْرٍ أَوْ رَكْوَةٍ فَاسْتَنْجَى»

Daripada Abu Hurairah berkata: Apabila Nabi saw hendak masuk tempat qadha’ hajat, aku membawakannya air dalam bekas air, lalu baginda beristinja dengannya.

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: فِي حَدِيثِ وَكِيعٍ: «ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ عَلَى الْأَرْضِ، ثُمَّ أَتَيْتُهُ بِإِنَاءٍ آخَرَ فَتَوَضَّأَ»

Abu Daud menyebutkan dalam hadits Waki': "Kemudian baginda mengusapkan tangannya ke tanah, lalu aku membawakannya satu bekas air lagi, dan baginda pun berwudhu dengannya”

  

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 45

 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، حَدَّثَنَا شَرِيكٌ- وَهَذَا لَفْظُهُ - ح وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ يَعْنِي الْمُخَرَّمِيَّ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

PENJELASAN:

Kalau dilihat dalam naskhah terbitan India dan Mesir, ada perawi bernama AL-MUGHIRAH antara Ibrahim bin jarir dan Abu Zur’ah. Namun dalam naskhah yang telah ditashihkan, nama mughirah tidak ada.

عن شريك عن إبراهيم بن جرير عن المغيرة عن أبي زرعهَ عن أبي هريرة

 

HADIS INI JALUR SYARIK:

 

Satu: sanad Abu Daud:

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، حَدَّثَنَا شَرِيكٌ - وَهَذَا لَفْظُهُ - ح وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ يَعْنِي الْمُخَرَّمِيَّ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

Sanad: Ibn Majah (358)

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَعَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ بْنِ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ،

 

PENJELASAN: Dalam sanad Abu Daud ada dua jalur yang kedua-dua ini bermuarakan dari SYARIK. Perbezaannya adalah, pada jalur pertama, perawi yang ambil dari SYARIK adalah ASWAD BIN ‘AMIR yang merupakan penduduk Baghdad, sedangkan pada jalur kedua, perawi yang ambil dari SYARIK adalah WAKI’ yang merupakan penduduk Kufah.

 

SYARIK adalah perawi yang berada di dua fasa; iaitu, fasa di Baghdad dan fasa di Kufah. Dia adalah perawi ikhtilat selepas dia berhijrah ke Kufah.

 

Dengan ini dapat difahami bahawa pada JALUR PERTAMA, iaitu SYARIK diambil hadis oleh ASWAD adalah jalur yang SAHIH, sedangkan pada JALUR KEDUA, iaitu SYARIK diambil hadis oleh WAKI’ adalah DOIF.

 

Apabila dilihat pada sanad Ibn Majah pula, didapati yang ambil hadis dari SYARIK adalah WAKI’. Dengan ini dapat disimpulkan, sanad Ibn Majah berkenaan hadis ini adalah DOIF.

 

SAHIH

 

Hadis ini dikuatkan dengan matan berikut;

 

a.                  Hadis 43:

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ حَائِطًا، وَمَعَهُ غُلَامٌ مَعَهُ مِيضَأَةٌ، وَهُوَ أَصْغَرُنَا فَوَضَعَهَا عِنْدَ السِّدْرَةِ، فَقَضَى حَاجَتَهُ، فَخَرَجَ عَلَيْنَا وَقَدْ اسْتَنْجَى بِالْمَاءِ»

 

b.                  Hadis Ibn Majah (354)

 

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ مِنْ غَائِطٍ قَطُّ إِلَّا مَسَّ مَاءً» - ابن ماجة, 354 (صحيح)

Kata Aisyah: Aku tidak pernah nampak Rasulullah saw keluar dari buang air besar kecuali pasti menyentuh air”

 

c.                   Al-Nasaie (51) (DOIF-MUNQATI’)

عَنْ جَرِيرٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَتَى الْخَلَاءَ فَقَضَى الْحَاجَةَ، ثُمَّ قَالَ: «يَا جَرِيرُ هَاتِ طَهُورًا» .، فَأَتَيْتُهُ بِالْمَاءِ فَاسْتَنْجَى بِالْمَاءِ - وَقَالَ: بِيَدِهِ - فَدَلَكَ بِهَا الْأَرْضَ[1]

 

KOMENTAR: dalam sanad hadis ini, dipamerkan bahawa IBRAHIM ambil hadis dari bapanya, JARIR BIN ABDILLAH. Semua sepakat menyatakan bahawa IBRAHIM tidak mendengar hadis dari bapanya, kerana semasa bapanya meninggal dunia, dia masih bayi lagi. Dengan ini disimpulkan bahawa hadis ini mungqati’—terputus sanad.

 

PENDAPAT ULAMA

 

Hadis ini terdapat dalam kitab SAHIH IBN HIBBAN:

 

أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْمَاعِيلَ، بِبُسْتَ، حَدَّثَنَا عُبَيْدُ بْنُ آدَمَ بْنِ أَبِي  إِيَاسٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي، قَالَ: حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: «دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْخَلَاءَ، فَأَتَيْتُهُ بِمَاءٍ فِي تَوْرٍ أَوْ رَكْوَةٍ، فَاسْتَنْجَى بِهِ، وَمَسَحَ يَدَهُ الْيُسْرَى عَلَى الْأَرْضِ، فَغَسَلَهَا، ثُمَّ أَتَيْتُهُ بِإِنَاءٍ فَتَوَضَّأَ» - أبن حبان, 1405

 

KOMEN: hadis Ibn Hibban ini bermuarakan dari SYARIK yang ambil hadis darinya adalah ADAM BIN ABI IYAS yang merupakan penduduk Kufah. Dengan ini dapat disimpulkan bahawa dalam sanad Ibn Hibban juga hadis ini doif. Adapun dia riwayatkan dalam kitab sahihnya, sudah diketahui umum bahawa dia terkenal sebagai TASAHUL.

 

Didapati bahawa ARNAUT dan ALBANI sepakat menyatakan bahawa hadis ini adalah HASAN.

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie (48), Ibn Majah (358, 473), Ahmad (8104), Ibn Hibban (1405)

 

 

 



[1] أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ الصَّبَّاحِ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعَيْبٌ يَعْنِي ابْنَ حَرْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبَانُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْبَجَلِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِيهِ...قَالَ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ: هَذَا أَشْبَهُ بِالصَّوَابِ مِنْ حَدِيثِ شَرِيكٍ، وَاللَّهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى أَعْلَمُ"

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...