Sunday, April 3, 2022

UMAR SEDIAKAN AIR UNTUK NABI BERSUCI

 UMAR SEDIAKAN AIR UNTUK NABI BERSUCI

 

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: بَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَامَ عُمَرُ خَلْفَهُ بِكُوزٍ مِنْ مَاءٍ، فَقَالَ: «مَا هَذَا يَا عُمَرُ» ، فَقَالَ: هَذَا مَاءٌ تَتَوَضَّأُ بِهِ، قَالَ: «مَا أُمِرْتُ كُلَّمَا بُلْتُ أَنْ أَتَوَضَّأَ، وَلَوْ فَعَلْتُ لَكَانَتْ سُنَّةً»

Daripada Aisyah dia berkata: Rasulullah saw buang air kecil, lalu Umar berdiri di belakang baginda dengan membawa bekas air. Baginda pun bersabda: "Apa ini wahai Umar?"  Umar menjawab: "Air untuk bersuci". Baginda bersabda: "Aku tidak diperintahkan setiap kali selesai buang air kencing untuk bersuci, dan kalau aku melakukannya, maka ia menjadi amalan sunnah."

 

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 42

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، وَ خَلَفُ بْنُ هِشَامٍ الْمُقْرِئُ، قَالَا: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يَحْيَى التَّوْأَمُ، ح وَحَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَوْنٍ، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو يَعْقُوبَ التَّوْأَمُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ، عَنْ أُمِّهِ، عَنْ عَائِشَةَ

 

DOIF-MUNGKAR

 

Hadis ini dianggap doif dengan alasan berikut;

[a] Dari dua jalur sanad hadis ini; kedua-duanya bermuarakan dari Abu Yaaqub al-Taw-am yang merupakan PERAWI MAJHUL.

[b] Maimunah binti al-Walid juga seorang perawi MAJHUL

[c] Imam Nawawi dan Arnaut kata, hadis ini doif.

[d] Tafarrud pada Abdullah bin Abi Mulaikah.

 

Walaubagaimana pun, ALBANI anggap sanad hadis ini HASAN dengan alasan-alasan berikut;

 

[a] Sanad hadis ini dikuatkan oleh al-Daraqutni.

[b] Orang yang ambil hadis dari Abu Yaaqub ada 4 orang perawi siqah, iaitu ABU OSAMAH (IBN HIBBAN, 327), QUTAIBAH, KHALAF BIN HISHAM dan Al-Lais bin Sa’ad (Ibn Hibban, 2389). Jadi, tidak kuat nak kata dia Majhul. Tambahan pula, bukan semua kata dia doif, bahkan di sana terdapat ulama kata, dia siqah seperti ibn Hibban dan al-Nasaiem dan Al-Zahabi kata, dia صويلح.

 

Walaupun ALBANI anggap hasan dengan alasan ABU YAAQUB sahaja, tetapi didapati factor hadis ini doif bukan factor ABU YAAQUB sahaja, bahkan ada factor-faktor lain seperti MAIMUMAH dan TAFARRUD pula pada ABDULLAH BIN ABI MULAIKAH.

 

PENAMBAHAN: Hadis ini menjelaskan bahawa nabi saw lebih selesa menggunakan batu berbanding air semasa istinjak, sehinggakan apabila diberi oleh saidina Umar pun, Nabi saw tidak menerima.

 

Hal ini kelihatan bercanggah dengan hadis berikut;

 

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ مِنْ غَائِطٍ قَطُّ إِلَّا مَسَّ مَاءً»

Kata Aisyah: Aku tidak pernah nampak Rasulullah saw keluar dari buang air besar kecuali pasti menyentuh air” (Ibn Majah, hadis no: 354—Sahih)

 

Demikian juga bercanggah dengan hadis-hadis akan datang yang semua hadis-hadis tersebut adalah sahih.

 

Dari sudut status hadis, jika berpegang dengan pendapat mengatakan hadis ini doif, sedangkan ia bercanggah dengan hadis-hadis yang sahih yang lain, bermakna hadis ini adalah hadis MUNGKAR, sedangkan hadis yang sahih yang banyak itu adalah hadis MA’RUF.

 

TAKHRIJ

 

Ibn Majah (327), Musnad Ahmad (24643).

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...