عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ هَذِهِ الْحُشُوشَ مُحْتَضَرَةٌ، فَإِذَا أَتَى أَحَدُكُمُ الْخَلَاءَ فَلْيَقُلْ: أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ
Daripada Zaid bin Arqam, daripada Nabi
saw bersabda: "Sesungguhnya tempat qadha’ hajat itu dihadiri oleh
syaitan-syaitan, maka apabila salah seorang dari kamy mendatangi tandas,
hendaklah dia membaca: “Aku berlindung kepada Allah dari syaitan jantan dan
syaitan betina”
SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 6 |
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ مَرْزُوقٍ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ عَنْ قَتَادَةَ عَنِ النَّضِرِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ
أَرْقَمَ
SAHIH |
ARNAUT: sanadnya
sahih.
-
Ada dakwaan mengatakan
bahawa Qatadah tidak mendengar hadis dari al-Nadhr bin Anas. Namun, menurut
Arnaut bahawa al-Bukhari mentarjihkan bahawa Qatadah mendengar hadis dari
al-Nadhir bin Anas.
ALBANI: hadis ini sahih
-
Atas syarat al-Bukhari.
-
Al-Hakim dan al-Zahabi juga mengatakan perkara yang
sama.
DAKWAAN IDHTIROB:
Kalau dilihat pada sanad Abu Daud seperti berikut:
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ مَرْزُوقٍ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ عَنْ قَتَادَةَ عَنِ النَّضِرِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ
أَرْقَمَ
Menurut al-Tarmizi, sanad hadis ini adalah IDHTIRAB
berikut:
سعيد
بن أبي عروبة: عن قتادة عن القاسم بن عوف الشيباني عن زيد بن أرقم
KOMENTAR: dalam riwayat Sa’id bahawa
Qatadah ambil dari al-Qasim bin Auf al-Syaibani. Kemudian, al-Qasim ambil dari
Zaid bin Arqam.
هشام
الدستوائي: عن قتادة عن زيد بن أرقم
KOMENTAR: dalam riwayat Hisham bahawa
Qatadah ambil terus dari Zaid bin Arqam, bukan seperti sanad Abu Daud yang
menyebut Qatadah ambil dari al-Nadhr bin Anas, kemudian baru al-Nadhr ambil dari Zaid bin
Arqam. Dalam erti kata lain, ada penengah antara Qatadah dan Zaid Arqam yang
digugurkan.
شعبة:
عن قتادة عن زيد بن أرقم
KOMENTAR: Dalam riwayat Syu’bah ini sama
dengan riwayat Hisham.
معمر:
عن قتادة عن النضر بن أنس
KOMENTAR: Dalam riwayat Ma’mar bahawa
Qatadah ambil dari al-Nadhar, tanpa disebut bahawa al-Nadhr ambil dari Zaid bin
Arqam.
مَعْمَرٌ:
عن قتادة عَنِ النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ أَبِيهِ
KOMENTAR: dalam Riwayat Ma’mar bahawa
Qatadah ambil dari al-Nadhr bin Anas, dan al-Nadhr ambil dari bapanya sendiri,
iaitu Anas bin Malik.
Imam
Tarmizi turut bertanya kepada Imam al-Bukhari berkenaan Qatadah, apakah dia ada
mengambil hadis dari dua orang; al-Nadhr bin Anas dan al-Qasim bin Auf
al-Syaibani (yang kedua-dua ini, baru ambil dari Zaid bin Arqam). Imam
al-Bukhari menjawab:
قال
الترمذي: سألت محمداً- يعني: البخاري- عن هذا؟ فقال: يحتمل أن يكون قتادة روى
عنهما جميعاً
“Kemungkinan
Qatadah meriwayat dari kedua-duanya ini”. (untuk melihat sanad idhtirab ini, boleh
lihat di bahagian TAKHRIJ)
Komentar
al-Tarmizi ini dibantah oleh ALBANI dengan menyatakan bahawa Qatadah adalah siqah,
hafiz dan sabat. Justeru, boleh sahaja dia ambil hadis yang sama dengan dua
sanad atau lebih. Apatah lagi, al-Imam al-Bukhari pun tidak menolak kemungkinan
bahawa Qatadah boleh sahaja ambil hadis dari al-Nadhr dan al-Qasim bin Auf
al-Syaibani.
Dengan itu, ALBANI menolak pendapat al-Tarmizi bahawa
hadis ini IDHTIRAB dan menganggap hadis ini adalah sahih.
Tambahan pula, hadis ini ada syawahid—Anas bin Malik
seperti berikut:
Riwayat Syu’bah:
-
Al-Bukhari (6322), tarmizi (5)
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ، عَنْ عَبْدِ العَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
Riwayat Hammad bin Zaid.
-
Al-Tarmizi (6)
حَدَّثَنَا
حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ
مَالِكٍ
TAKHRIJ |
SYU’BAH ambil dari QATADAH ambil dari NADHR
-
Dalam sunan Abu Daud (6):
أَخْبَرَنَا
شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ النَّضِرِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ
-
al-Nasaie
(al-Kubra-9820), Ibn Majah (296), Ahmad (19286), al-Bazzar (4312)
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ
-
Abu
Daud al-Tayalisi (714), Musnad Abi Ya’la (7218)
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، سَمِعَ النَّضْرَ بْنَ أَنَسٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ
أَرْقَمَ
IBN
ARUBAH ambil dari QATADAH
-
Nasaie
(al-Kubra—9821)
حَدَّثَنِي
ابْنُ أَبِي عَرُوبَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ زَيْدِ
بْنِ أَرْقَمَ
-
Al-Bazzar (4313)
وَقال ابْنُ
أَبِي عَرُوبة، عَنْ قَتَادَةَ، عَن الْقَاسِمِ بْنِ عَوْفٍ الشَّيْبَانِيِّ، عَن
زَيد
SA’ID
ambil dari QATADAH
-
Musnad Abi Ya’la (7218), Ahmad (19331), al-Nasaie
(Kubra—9822)
حَدَّثَنَا
سَعِيدٌ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ الْقَاسِمِ الشَّيْبَانِيِّ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ
AL-QASIM ambil dari ZAID (riwayat SYU’BAH)
-
Ibn Hibban (Sahih—1406), Ibn Hibban (al-Mawarid—126)
عَنْ شُعْبَةَ،
عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ الْقَاسِمِ الشَّيْبَانِيِّ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ
AL-NADHAR
ambil dari ANAS BIN MALIK (riwayat SYU’BAH)
-
Al-Bazzar (4313)
فَقَالَ
شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، عَن النَّضْرِ، عَن زَيد، وَقال مَعْمَر، عَنْ
قَتَادَةَ، عَن النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ، عَن أَبيهِ
(riwayat MA’MAR)
-
Al-Tibrani (Al-Doa’—355)
أَنْبَأَ
مَعْمَرٌ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
QATADAH ambil dari ANAS
-
Al-Tibrani (al-Doa’—356)
ثنا عَدِيُّ
بْنُ أَبِي عُمَارَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
No comments:
Post a Comment