Saturday, February 26, 2022

DOA MASUK TANDAS


عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ هَذِهِ الْحُشُوشَ مُحْتَضَرَةٌ، فَإِذَا أَتَى أَحَدُكُمُ الْخَلَاءَ فَلْيَقُلْ: أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ

Daripada Zaid bin Arqam, daripada Nabi saw bersabda: "Sesungguhnya tempat qadha’ hajat itu dihadiri oleh syaitan-syaitan, maka apabila salah seorang dari kamy mendatangi tandas, hendaklah dia membaca: “Aku berlindung kepada Allah dari syaitan jantan dan syaitan betina”

 

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 6

 

حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَرْزُوقٍ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ عَنْ قَتَادَةَ عَنِ النَّضِرِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ

 

SAHIH

 

ARNAUT: sanadnya sahih.

-          Ada dakwaan mengatakan bahawa Qatadah tidak mendengar hadis dari al-Nadhr bin Anas. Namun, menurut Arnaut bahawa al-Bukhari mentarjihkan bahawa Qatadah mendengar hadis dari al-Nadhir bin Anas.

 

ALBANI: hadis ini sahih

-          Atas syarat al-Bukhari.

-          Al-Hakim dan al-Zahabi juga mengatakan perkara yang sama.

 

DAKWAAN IDHTIROB:

 

Kalau dilihat pada sanad Abu Daud seperti berikut:

حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَرْزُوقٍ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ عَنْ قَتَادَةَ عَنِ النَّضِرِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ

 

Menurut al-Tarmizi, sanad hadis ini adalah IDHTIRAB berikut:

 

سعيد بن أبي عروبة: عن قتادة عن القاسم بن عوف الشيباني عن زيد بن أرقم

KOMENTAR: dalam riwayat Sa’id bahawa Qatadah ambil dari al-Qasim bin Auf al-Syaibani. Kemudian, al-Qasim ambil dari Zaid bin Arqam.

 

هشام الدستوائي: عن قتادة عن زيد بن أرقم

KOMENTAR: dalam riwayat Hisham bahawa Qatadah ambil terus dari Zaid bin Arqam, bukan seperti sanad Abu Daud yang menyebut Qatadah ambil dari al-Nadhr bin Anas,  kemudian baru al-Nadhr ambil dari Zaid bin Arqam. Dalam erti kata lain, ada penengah antara Qatadah dan Zaid Arqam yang digugurkan.

 

شعبة: عن قتادة  عن زيد بن أرقم

KOMENTAR: Dalam riwayat Syu’bah ini sama dengan riwayat Hisham.

 

معمر: عن قتادة عن النضر بن أنس

KOMENTAR: Dalam riwayat Ma’mar bahawa Qatadah ambil dari al-Nadhar, tanpa disebut bahawa al-Nadhr ambil dari Zaid bin Arqam.

 

مَعْمَرٌ: عن قتادة عَنِ النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ أَبِيهِ

KOMENTAR: dalam Riwayat Ma’mar bahawa Qatadah ambil dari al-Nadhr bin Anas, dan al-Nadhr ambil dari bapanya sendiri, iaitu Anas bin Malik.

 

Imam Tarmizi turut bertanya kepada Imam al-Bukhari berkenaan Qatadah, apakah dia ada mengambil hadis dari dua orang; al-Nadhr bin Anas dan al-Qasim bin Auf al-Syaibani (yang kedua-dua ini, baru ambil dari Zaid bin Arqam). Imam al-Bukhari menjawab:

قال الترمذي: سألت محمداً- يعني: البخاري- عن هذا؟ فقال: يحتمل أن يكون قتادة روى عنهما جميعاً

“Kemungkinan Qatadah meriwayat dari kedua-duanya ini”. (untuk melihat sanad idhtirab ini, boleh lihat di bahagian TAKHRIJ)

 

Komentar al-Tarmizi ini dibantah oleh ALBANI dengan menyatakan bahawa Qatadah adalah siqah, hafiz dan sabat. Justeru, boleh sahaja dia ambil hadis yang sama dengan dua sanad atau lebih. Apatah lagi, al-Imam al-Bukhari pun tidak menolak kemungkinan bahawa Qatadah boleh sahaja ambil hadis dari al-Nadhr dan al-Qasim bin Auf al-Syaibani.

 

Dengan itu, ALBANI menolak pendapat al-Tarmizi bahawa hadis ini IDHTIRAB dan menganggap hadis ini adalah sahih.

 

Tambahan pula, hadis ini ada syawahid—Anas bin Malik seperti berikut:

Riwayat Syu’bah:

-          Al-Bukhari (6322), tarmizi (5)

حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَبْدِ العَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ

 

Riwayat Hammad bin Zaid.

-          Al-Tarmizi (6)

حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ

 

 

TAKHRIJ

 

SYU’BAH ambil dari QATADAH ambil dari NADHR

-          Dalam sunan Abu Daud (6):

أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ النَّضِرِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ

 

-          al-Nasaie (al-Kubra-9820), Ibn Majah (296), Ahmad (19286), al-Bazzar (4312)

حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ

 

-          Abu Daud al-Tayalisi (714), Musnad Abi Ya’la (7218)

حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، سَمِعَ النَّضْرَ بْنَ أَنَسٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ

 

IBN ARUBAH ambil dari QATADAH

-          Nasaie (al-Kubra—9821)

حَدَّثَنِي ابْنُ أَبِي عَرُوبَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ

 

-          Al-Bazzar (4313)

وَقال ابْنُ أَبِي عَرُوبة، عَنْ قَتَادَةَ، عَن الْقَاسِمِ بْنِ عَوْفٍ الشَّيْبَانِيِّ، عَن زَيد

 

SA’ID ambil dari QATADAH

-          Musnad Abi Ya’la (7218), Ahmad (19331), al-Nasaie (Kubra—9822)

حَدَّثَنَا سَعِيدٌ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ الْقَاسِمِ الشَّيْبَانِيِّ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ

 

AL-QASIM ambil dari ZAID (riwayat SYU’BAH)

-          Ibn Hibban (Sahih—1406), Ibn Hibban (al-Mawarid—126)

عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ الْقَاسِمِ الشَّيْبَانِيِّ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ

 

AL-NADHAR ambil dari ANAS BIN MALIK (riwayat SYU’BAH)

 

-          Al-Bazzar (4313)

فَقَالَ شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، عَن النَّضْرِ، عَن زَيد، وَقال مَعْمَر، عَنْ قَتَادَةَ، عَن النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ، عَن أَبيهِ

 

(riwayat MA’MAR)

-          Al-Tibrani (Al-Doa’—355)

أَنْبَأَ مَعْمَرٌ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ النَّضْرِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ

 

QATADAH ambil dari ANAS

-          Al-Tibrani (al-Doa’—356)

ثنا عَدِيُّ بْنُ أَبِي عُمَارَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ

 

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...