Saturday, February 26, 2022

MENCARI TEMPAT KENCING

 MENCARI TEMPAT KENCING

 

عن ابي التَّيَّاحِ قَالَ: حَدَّثَنِي شَيْخ قَالَ : لَمَّا قَدِمَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ الْبَصْرَةَ، فَكَانَ يُحَدِّثُ عَنْ أَبِي مُوسَى، فَكَتَبَ عَبْدُ اللَّهِ إِلَى أَبِي مُوسَى يَسْأَلُهُ عَنْ أَشْيَاءَ، فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو مُوسَى: إِنِّي كُنْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ فَأَرَادَ أَنْ يَبُولَ، فَأَتَى دَمِثًا فِي أَصْلِ جِدَارٍ فَبَالَ، ثُمَّ قَالَ: صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يَبُولَ فَلْيَرْتَدْ لِبَوْلِهِ مَوْضِعًا»

Abu al-Tayyah berkata: “Telah menceritakan kepada kami Seorang Syaikh yang mana dia berkata: Tatkala Abdullah bin Abbas datang ke Basrah, ketika itu beliau menceritakan hadis nabi yang berkaitan dengan Abu Musa; Abdullah menulis surat kepada Abu Musa dalam rangka bertanya kepadanya tentang beberapa hal. Maka Abu Musa menulis surat kepadanya (sebagai jawapan), sesungguhnya Aku pernah bersama Rasulullah saw pada suatu hari, lalu baginda ingin buang air kecil, baginda pun mendatangi tempat yang bertanah lembut yang berada di bawah dinding, kemudian baginda bersabda: "Apabila salah seorang dari kamu hendak buang air kecil, maka hendaklah dia mencari tempat yang bertanah lembut untuk kencingnya itu".


SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 3

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ  أَخْبَرَنَا أَبُو التَّيَّاحِ قَالَ: حَدَّثَنِي شَيْخ قَالَ : لَمَّا قَدِمَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ الْبَصْرَةَ، فَكَانَ يُحَدِّثُ عَنْ أَبِي مُوسَى

 

HASAN LIGHAIRIH

 

Diberikan kupasan dari sudut sanad hadis ini seperti berikut;

 

KUPASAN PERTAMA:

Hadis ini dinilai doif kerana satu illat sahaja, iaitu salah seorang perawi dalam hadis ini adalah mubham, iaitu apabila ABU AL-TAYYAH mengambil hadis dari guru yang mubham dengan menyebut حَدَّثَنِي شَيْخٌ (telah menceritakan kepada aku seseorang guru).

 

Dengan alasan ini, ARNAUT mengatakan bahawa hadis ini, dari sudut sanadnya doif. Pun begitu, beliau turut kemukakan SYAWAHID, iaitu kemukakan riwayat lain yang hampir sama dengan hadis ini—dalam al-Mukjam al-Awsat, Al-Tibrani meriwayatkan daripada ABU HURAIRAH berkata:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَبَوَّأُ لِبَوْلِهِ كَمَا يَتَبَوَّأُ لِمَنْزِلِهِ»

“Nabi saw sentiasa mencari tempat untuk kencingnya sepertimana baginda mencari untuk tempat tinggal baginda” (Hadis no: 3064)

 

Hadis ini doif kerana ada dua perawi majhul, iaitu Yahya bin Ubaid dan bapanya sendiri, iaitu Ubaid. Walaubagaimana pun, ia sekadar SYAWAHID kepada hadis Abu Daud ini kerana hadis ini bermuarakan dari SAHABAT bernama ABU HURAIRAH.

 

KUPASAN KEDUA:

Turut sama kata doif adalah ALBANI dengan hujah bahawa hadis ini ada perawi waham. Cuma ALBANI turut menukilkan pendapat ulama hadis yang lain yang mengatakan ia doif, seperti Imam al-Baghawi, al-Munziri, al-Nawawi dan al-‘Iraqi.

 

Namun begitu, ALBANI menjelaskan bahawa al-Sayuti mengatakan hadis ini HASAN yang al-Imam al-Munawi mengatakan, kesimpulan al-Sayuti itu kerana hadis ini ada syawahid. Dalam erti kata yang lain, hadis ini bukan hasan Lizatih, tetapi hasan lighairih.

 

 ALBANI tidak bersetuju dengan kupasan al-Sayuti dan komentar al-Munawi tersebut dengan alasan bahawa beliau tidak berjumpa satu riwayat pun yang menyokong kandungan hadis ini (nabi kencing di bawah dinding—tanah di bawah dinding itu gembur serta nabi saw suruh mencari tempat kencing). Dalam erti kata yang lain, kisah ini tidak boleh disandarkan kepada Nabi saw sama-sekali.

 

Namun, ALBANI tidak membantah maksud yang terkandung dalam hadis itu, iaitu apabila dikatakan bahawa perlu memastikan air kencing tidak merecik semasa kencing. Hal ini bersandarkan kepada kaedah fiqh yang ada menyebut:

ما لا يقوم الواجب إلا به فهو واجب

“tidak dapat melaksanakan sesuatu hal yang wajib kecuali dengannya, maka melaksanakan hal itu adalah wajib juga”

 

Hal ini yang dapat difahami dari perkataan al-‘Azim Abadi dalam kitab Aun al-Ma’bud:

والحديث فيه مجهول، لكن لا يضر؛ فإن أحاديث الأمر بالتنزه عن البول تفيد ذلك

“Hadis ini, pada (sanadnya ada perawi) majhul. Tetapi, ia tidak memudharatkan. Hal ini kerana, terdapat hadis-hadis yang memberi faedah agar perlu bersih (terselamat dari percikan) air kencing”

 

KESIMPULAN

 

Dari dua kupasan ini, saya menilai seperti berikut;

 

a.                  Kandungan hadis bahawa kencing di bawah dinding tidak boleh disandarkan kepada Nabi, kerana tidak terdapat satu riwayat yang boleh menguatkan hal itu. Justeru, dakwaan nabi kencing di bawah dinding adalah DOIF yang tidak boleh jadi HASAN LIGHAIRIH.

 

b.                  Suruhan agar mencari tempat yang sesuai semasa kencing, itu boleh disandarkan kepada Nabi, kerana hadis terbabit ada syawahid (Abu Hurairah). Tambahan pula terdapat riwayat yang tidak lemah yang lain yang juga boleh menjadi SYAWAHID—daripada Abu Qatadah berkata:

 

 عن أبي قتادة قال: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرْتَادُ لِبَوْلِهِ كَمَا يَرْتَادُ أَحَدُكُمْ لِصَلاتِهِ

“Nabi saw mencari tempat kencingnya sepertimana seseorang kamu mencari tempat dia solat” (ibn Hibban riwayat dalam kitab al-Majruhin, hadis no: 656)

 

Hadis ini ada perawi bernama Umar bin Harun yang matruk. Justeru, hadis ini doif.

 

Justeru, suruhan Nabi saw agar mencari tempat yang sesuai semasa kencing adalah doif, tetapi boleh dikuatkan sehingga menjadi HASAN LIGHAIRIH.

 

c.                   Dari sudut manat hadis ini, iaitu terhindar air kencing dari merecik pada pakaian dan badan; hadis ini boleh dijadikan sandaran. Inilah yang menjadi kupasan ALBANI. Hal ini kerana, di sana terdapat banyak hadis lain yang menjurus kepada makna tersebut. (semua hadis-hadis itu ada dalam perbincangan akan datang).

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...