JAUHKAN DIRI SEMASA QADHA' HAJAT
عَنِ
الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ :«أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
كَانَ إِذَا ذَهَبَ الْمَذْهَبَ أَبْعَدَ»
Daripada al-Mughirah bin Syu’bah: “Nabi saw apabila hendak
pergi untuk qadha’ hajat, baginda menjauh diri (dari manusia)”
SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 1 |
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ الْقَعْنَبِيُّ، حَدَّثَنَا عَبْدُ
الْعَزِيزِ يَعْنِي ابْنَ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدٍ يَعْنِي ابْنَ عَمْرٍو، عَنْ
أَبِي سَلَمَةَ عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ
شُعْبَةَ
SAHIH LIGHAIRIH |
PENDAPAT PERTAMA:
Menurut AL-HAKIM dan AL-ZAHABI, hadis ini sahih atas
syarat bukhari dan Muslim hanya kerana perawi ini adalah rijal Bukhari dan
muslim, walaupun kadangkala sekadar I’tibar sahaja.
PENDAPAT KEDUA:
Hadis ini dinilai HASAN oleh ALBANI dengan dua hujah:
n perawi bernama
ABDUL AZIZ AL-DARAWARDI itu dipertaikakan oleh ramai ulama hadis. Namun,
didapati ia dia adalah rijal Muslim dan al-Bukhari pula pernah ambil riwayatnya
secara mutaba-ah sahaja.
n perawi bernama
MUHAMMAD BIN AMRU ini soduq yang ada berlaku waham serta dipertaikaikan
kekuatan hafalannya. Namun begitu, Imam muslim ada terima riwayatnya secara
mutaba-ah.
PENDAPAT KETIGA:
Atas hujah yang kedua ini juga menjadikan sandaran SYUAIB
AL-ARNAUT. Namun, beliau anggap ia sebagai SAHIH LIGHAIRIH dengan alasan bahawa
hadis ini telah dikuatkan dengan alasan berikut:
n hadis ini ada dalam
jalur selain Abdul Aziz al-Darawardi, iaitu melalui jalur ISMAIL BIN
JA’FAR (lihat
al-Nasaie: 17)
أَخْبَرَنَا
عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ قَالَ: أَنْبَأَنَا إِسْمَاعِيلُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ
عَمْرٍو، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ
n Ada syawahid
dari sahabat bernama ABDUL RAHMAN BIN ABI QURAD seperti berikut:
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي قُرَادٍ، قَالَ: حَجَجْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «فَذَهَبَ لِحَاجَتِهِ فَأَبْعَدَ»
“Daripada Abdul Rahman bin Abi Qurad berkata: Aku buat haji bersama
Nabi. Baginda pergi untuk qadha’ hajat, dan baginda menjauhkan diri” (Ibn
Majah, hadis no: 334)
KESIMPULAN:
Setelah meneliti segala hujah-hujah sanad ini, secara
peribadi saya berpendapat bahawa hadis ini boleh dibuat hujah dengan alasan
bahawa andai berpegang dengan pendapat yang kata tidak sahih, paling rendah pun,
statusnya adalah HASAN. Apatah lagi, hadis ini ada penguat sehingga dapat
disimpulakan sebagai SAHIH LIGHAIRIH.
No comments:
Post a Comment