Saturday, February 26, 2022

JAUHKAN DIRI SEMASA QADHA' HAJAT

JAUHKAN DIRI SEMASA QADHA' HAJAT

  

عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ :«أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا ذَهَبَ الْمَذْهَبَ أَبْعَدَ»

Daripada al-Mughirah bin Syu’bah: “Nabi saw apabila hendak pergi untuk qadha’ hajat, baginda menjauh diri (dari manusia)”

 

SANAD ABU DAUD, HADIS NO: 1

 

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ الْقَعْنَبِيُّ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ يَعْنِي ابْنَ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدٍ يَعْنِي ابْنَ عَمْرٍو، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ  عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ

 

 

SAHIH LIGHAIRIH

 

PENDAPAT PERTAMA:

Menurut AL-HAKIM dan AL-ZAHABI, hadis ini sahih atas syarat bukhari dan Muslim hanya kerana perawi ini adalah rijal Bukhari dan muslim, walaupun kadangkala sekadar I’tibar sahaja.

 

PENDAPAT KEDUA:

Hadis ini dinilai HASAN oleh ALBANI dengan dua hujah:

n  perawi bernama ABDUL AZIZ AL-DARAWARDI itu dipertaikakan oleh ramai ulama hadis. Namun, didapati ia dia adalah rijal Muslim dan al-Bukhari pula pernah ambil riwayatnya secara mutaba-ah sahaja.

n  perawi bernama MUHAMMAD BIN AMRU ini soduq yang ada berlaku waham serta dipertaikaikan kekuatan hafalannya. Namun begitu, Imam muslim ada terima riwayatnya secara mutaba-ah.

 

PENDAPAT KETIGA:

Atas hujah yang kedua ini juga menjadikan sandaran SYUAIB AL-ARNAUT. Namun, beliau anggap ia sebagai SAHIH LIGHAIRIH dengan alasan bahawa hadis ini telah dikuatkan dengan alasan berikut:

n  hadis ini ada dalam jalur selain Abdul Aziz al-Darawardi, iaitu melalui jalur ISMAIL BIN JA’FAR (lihat al-Nasaie: 17)

أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ قَالَ: أَنْبَأَنَا إِسْمَاعِيلُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ

 

n  Ada syawahid dari sahabat bernama ABDUL RAHMAN BIN ABI QURAD seperti berikut:

 

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي قُرَادٍ، قَالَ: حَجَجْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «فَذَهَبَ لِحَاجَتِهِ فَأَبْعَدَ»

“Daripada Abdul Rahman bin Abi Qurad berkata: Aku buat haji bersama Nabi. Baginda pergi untuk qadha’ hajat, dan baginda menjauhkan diri” (Ibn Majah, hadis no: 334)

 

KESIMPULAN:

 

Setelah meneliti segala hujah-hujah sanad ini, secara peribadi saya berpendapat bahawa hadis ini boleh dibuat hujah dengan alasan bahawa andai berpegang dengan pendapat yang kata tidak sahih, paling rendah pun, statusnya adalah HASAN. Apatah lagi, hadis ini ada penguat sehingga dapat disimpulakan sebagai SAHIH LIGHAIRIH.

 


No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...