Wednesday, July 6, 2022

KUNCI SOLAT

 KUNCI SOLAT

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الطُّهُورُ، وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ، وَتَحْلِيلُهَا التَّسْلِيمُ»

Rasulullah saw bersabda: Kunci bagi solat adalah bersuci, dan pengharamannya adalah takbir dan penghalalannya adalah memberi salam.

 

SUNAN ABU DAUD, HADIS NO: 61

 

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ سُفْيَانَ عَنِ ابْنِ عَقِيلٍ عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ

 

HASAN LIGHAIRIH

 

[1] HASAN LIGHAIRIH

 

A.                  Semua perawi siqah dan rijal a-Bukhari dan Muslim kecuali IBN ‘AQIL.

B.                  Ibn AQIL bermasalah pada hafalannya. Dia adalah Soduq.

C.                  Al-Zahabi kata, IBN AQIL dalam darjat HASAN.

D.                 Al-Bukhari kata, Ahmad dan Ishaq bin Ibrahim dan al-Humaidi berhujah dengan hadis IBN AQIL.

E.                  Sepakat kata HASAN oleh ALBANI dan ARNAUT.

 

[2] PENDAPAT ULAMA LAIN

 

A.                  Al-Hakim, Ibn al-Sakan, Ibn Hajar kata sahih.

B.                  Al-Nawawi kata, sanad hadis ini sahih kecuali padanya ada IBN AQIL.

C.                  Ibn Hibban kata, hadis ini doif kerana semua turuq hadis ini adalah masalah:

(a)                Jalur hadis ini ada perawi bernama IBN ‘AQIL bahawa dia doif.

(b)               Jalur daripada ABU NADHRAH yang ambil hadis dari ABU SA’ID. Jalur ini tafarrud.

 

[3] SANAD LAIN

 

Sanad tarmizi (3) terhadap hadis ini:

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ، وَهَنَّادٌ، وَمَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ، قَالُوا: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ سُفْيَانَ، ح وحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ، عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ، عَنْ عَلِيٍّ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

 

Kata ABU BAKAR BIN AL-ARABI, sanad Abu Daud ini lebih sahih berbanding sanad al-Tarmizi.

 

[4] SYAWAHID

 

PERTAMA: ABU SA’ID AL-KHUDRI

Dalam riwayat al-Tarmizi (238):

حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ وَكِيعٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الفُضَيْلِ، عَنْ أَبِي سُفْيَانَ، طَرِيفٍ السَّعْدِيِّ عَنْ أَبِي نَضْرَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الطُّهُورُ، وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ، وَتَحْلِيلُهَا التَّسْلِيمُ، وَلَا صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِالحَمْدُ، وَسُورَةٍ فِي فَرِيضَةٍ أَوْ غَيْرِهَا»

 

KEDUA: JABIR BIN ABDILLAH

Dalam riwayat al-Tarmizi (4):

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ زَنْجَوَيْهِ الْبَغْدَادِيُّ، وَغَيْرُ وَاحِدٍ قَالُوا: حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ قَرْمٍ، عَنْ أَبِي يَحْيَى الْقَتَّاتِ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «مِفْتَاحُ الْجَنَّةِ الصَّلَاةُ، وَمِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الْوُضُوءُ»

 

[5] KOMENTAR SANAD

 

Menurut AL-SAHRANPURI, ulama hadis berselisih dalam menentukan, Sufyan dalam sanad hadis ini yang mana satu; Uyaynah (107H-198H) atau al-Sauri (97H-161H). Hal ini kerana, kedua-dua ini berasal dari Kufah yang Waki’ adalah ulama dari Kufah.

 

Walaubagaimana pun, AL-SAHRANPURI mentarjihkan bahawa SUFYAN dalam hadis ini adalah SUFYAN BIN SA’ID AL-SAURI kerana IBN HAJAR AL-ASQALANI menyatakan bahawa SUFYAN AL-SAURI adalah salah seorang guru kepada WAKI’, sedangkan tidak didapati riwayat menyatakan SUFYAN BIN UYAYNAH adalah guru kepada WAKI’.

 

[6] TAKHRIJ

 

Abu Daud (618), Al-Tarmizi (3, 238), ibn Majah (275, 276), Ahmad (1006, 618)

 

No comments:

Post a Comment

AIR DIJILAT ANJING

  AIR DIJILAT ANJING   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَ...