KUNCI SOLAT
قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الطُّهُورُ،
وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ، وَتَحْلِيلُهَا التَّسْلِيمُ»
Rasulullah
saw bersabda: Kunci bagi solat adalah bersuci, dan pengharamannya adalah takbir
dan penghalalannya adalah memberi salam.
SUNAN ABU DAUD, HADIS NO: 61 |
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ سُفْيَانَ عَنِ ابْنِ عَقِيلٍ عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
HASAN LIGHAIRIH |
[1] HASAN LIGHAIRIH
A.
Semua perawi siqah dan rijal a-Bukhari dan Muslim
kecuali IBN ‘AQIL.
B.
Ibn AQIL bermasalah pada hafalannya. Dia adalah Soduq.
C.
Al-Zahabi
kata, IBN AQIL dalam darjat HASAN.
D.
Al-Bukhari kata, Ahmad dan Ishaq bin Ibrahim dan
al-Humaidi berhujah dengan hadis IBN AQIL.
E.
Sepakat kata HASAN oleh ALBANI dan ARNAUT.
[2] PENDAPAT ULAMA LAIN
A.
Al-Hakim, Ibn al-Sakan, Ibn Hajar kata sahih.
B.
Al-Nawawi kata, sanad hadis ini sahih kecuali padanya
ada IBN AQIL.
C.
Ibn Hibban kata, hadis ini doif kerana semua turuq
hadis ini adalah masalah:
(a)
Jalur hadis ini ada perawi bernama IBN ‘AQIL bahawa
dia doif.
(b)
Jalur daripada ABU NADHRAH yang ambil hadis dari ABU
SA’ID. Jalur ini tafarrud.
[3] SANAD LAIN
Sanad tarmizi (3)
terhadap hadis
ini:
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ، وَهَنَّادٌ، وَمَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ، قَالُوا: حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ، عَنْ سُفْيَانَ، ح وحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ:
حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ، عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ
الْحَنَفِيَّةِ، عَنْ عَلِيٍّ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Kata ABU BAKAR BIN AL-ARABI, sanad Abu Daud ini lebih
sahih berbanding sanad al-Tarmizi.
[4] SYAWAHID
PERTAMA: ABU SA’ID AL-KHUDRI
Dalam riwayat al-Tarmizi (238):
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ بْنُ وَكِيعٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الفُضَيْلِ، عَنْ أَبِي
سُفْيَانَ، طَرِيفٍ السَّعْدِيِّ عَنْ أَبِي نَضْرَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ، قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مِفْتَاحُ الصَّلَاةِ
الطُّهُورُ، وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ، وَتَحْلِيلُهَا التَّسْلِيمُ، وَلَا
صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِالحَمْدُ، وَسُورَةٍ فِي فَرِيضَةٍ أَوْ
غَيْرِهَا»
KEDUA:
JABIR BIN ABDILLAH
Dalam riwayat al-Tarmizi (4):
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ زَنْجَوَيْهِ الْبَغْدَادِيُّ، وَغَيْرُ وَاحِدٍ
قَالُوا: حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ
بْنُ قَرْمٍ، عَنْ أَبِي يَحْيَى الْقَتَّاتِ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ
عَبْدِ اللهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «مِفْتَاحُ الْجَنَّةِ الصَّلَاةُ، وَمِفْتَاحُ الصَّلَاةِ
الْوُضُوءُ»
[5]
KOMENTAR SANAD
Menurut AL-SAHRANPURI,
ulama hadis berselisih dalam menentukan, Sufyan dalam sanad hadis ini yang mana
satu; Uyaynah (107H-198H) atau al-Sauri (97H-161H). Hal ini kerana, kedua-dua
ini berasal dari Kufah yang Waki’ adalah ulama dari Kufah.
Walaubagaimana pun,
AL-SAHRANPURI mentarjihkan bahawa SUFYAN dalam hadis ini adalah SUFYAN BIN
SA’ID AL-SAURI kerana IBN HAJAR AL-ASQALANI menyatakan bahawa SUFYAN AL-SAURI
adalah salah seorang guru kepada WAKI’, sedangkan tidak didapati riwayat
menyatakan SUFYAN BIN UYAYNAH adalah guru kepada WAKI’.
[6]
TAKHRIJ
Abu
Daud (618), Al-Tarmizi (3, 238), ibn Majah (275, 276), Ahmad (1006, 618)
No comments:
Post a Comment