MENGULANGI WUDUK WALAU TIDAK BATAL
عَنْ أَبِي
غُطَيْفٍ الْهُذَلِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ فَلَمَّا
نُودِيَ بِالظُّهْرِ تَوَضَّأَ فَصَلَّى، فَلَمَّا نُودِيَ بِالْعَصْرِ تَوَضَّأَ،
فَقُلْتُ لَهُ، فَقَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَقُولُ: «مَنْ تَوَضَّأَ عَلَى طُهْرٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ»
Berkata Abu Ghutaib al-Huzali: Aku berada di samping
Abdullah bin Umar. Tatkala dilaungkan azan zohor, dia berwuduk lalu menunaikan
solat. Tatkala dilaungkan azan asar, dia berwuduk. Aku pun berkata kepadanya.
Dia pun berkata: Rasulullah saw berkata: Barangsiapa yang berwuduk atas bersuci
(sebelum berhadas), Allah catatkan baginya sepuluh kebajikan”
SANAD ABU DAUD,
HADIS NO: 62 |
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ فَارِسٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يَزِيدَ الْمُقْرِئُ ح وَحَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ قَالَا:حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ زِيَادٍ قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَأَنَا لِحَدِيثِ ابْنِ يَحْيَى أَتْقَنُ
عَنْ غُطَيْفٍ
وَقَالَمُحَمَّدٌ: عَنْ أَبِي غُطَيْفٍ الْهُذَلِيِّ قَالَ
DOIF ADA SYAWAHID |
[1] DOIF.
A.
Disepakati doif oleh ALBANI dan ARNAUT.
B.
Alasan mereka, semua jalur sanad hadis ini bermuarakan
dari ABDUL RAHMAN BIN ZIYAD AL-IFRIQI (DOIF) dan ABU GHUTAIB (MAJHUL)
C.
ALBANI menambah, hadis ini turut dianggap doif oleh
Tarmizi, al-Munziri, al-Iraqi, al-Asqalani, al-Nawawi.
D.
Al-Bukhari kata, hadis ini mungkar
E.
Kata al-Baghawi, sanadnya lemah.
[2] PENJELASAN DUA PERAWI LEMAH;
A.
ABDUL RAHMAN BIN ZIYAD AL-AFRIQI—DOIF
Kata AL-SYAUKANI dalam AL-SAIL AL-JARRAR: dia lemah
dari sudut hafalan.
AL-TARMIZI kata dalam AL-ILAL: Aku nampak Muhammad
(al-Bukhari) puji dan anggap dia kuat. Yahya al-Qattan kata dia siqah. Turut
sama kata perkara yang sama adalah YA’QUB BIN SYAIBAH, AHMAD BIN SOLEH AL-MISRI
dan sebagainya. Kata AL-TAWASSUT, riwayat ABDUL RAHMAN BIN ZIYAD adalah HASAN
jika ada MUTABA-AH DAN SYAWAHID.
B.
ABU GHUTAIB—MAJHUL.
Tidak diketahui keadaan dan namanya yang sebenar.
Tidak ada sesiapa yang riwayat darinya kecuali AL-AFRIQI sahaja. tidak ada
seorang pun kata dia siqah kecuali IBN YUNUS dalam kitab TARIKH.
Namun, IBN HIBBAN kata dalam AL-SIQAT bahawa GHUTAIB
dalam tabaqat kedua; namanya adalah GHUTAIB BIN ABI SUFYAN AL-SAQAFI. Dia
meninggal tahun 140H.
Kata pengarang AL-MANHAL: Hadis ini tidak ada
MUTABA-AH pada ABU GHUTAIB.
[3] SYAWAHID
PERTAMA: ANAS BIN MALIK:
قَالَ:
مُحَمَّدٌ هُوَ أَبُو أَسَدِ بْنُ عَمْرٍو، قَالَ: سَأَلْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ،
عَنِ الْوُضُوءِ، فَقَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَتَوَضَّأُ لِكُلِّ صَلَاةٍ، وَكُنَّا نُصَلِّي الصَّلَوَاتِ بِوُضُوءٍ وَاحِدٍ»
- ابو داود, 171[1]
Kata Anas berkenaan Wuduk: Nabi saw selalu berwuduk setiap kali mahu
solat. Kami pula menunaikan solat dengan satu wuduk sahaja”
KEDUA: BURAIDAH BIN HASIB
عَنْ
سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ لِكُلِّ صَلَاةٍ، فَلَمَّا كَانَ عَامُ
الفَتْحِ صَلَّى الصَّلَوَاتِ كُلَّهَا بِوُضُوءٍ وَاحِدٍ وَمَسَحَ عَلَى
خُفَّيْهِ» - الترمذي, 61[2]
Berkata Buraidah: Nabi Saw selalu berwuduk setiap kali
mahu solat. ketika datang tahun pembukaan kota mekah, Baginda tunaikan solat
semuanya dengan satu wuduk dan sapu pada dua khuf baginda”
KETIGA: ABDULLAH BIN HANZALAH
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: قُلْتُ: أَرَأَيْتَ تَوَضُّؤَ
ابْنِ عُمَرَ لِكُلِّ صَلَاةٍ طَاهِرًا، وَغَيْرَ طَاهِرٍ، عَمَّ ذَاكَ؟ فَقَالَ:
حَدَّثَتْنِيهِ أَسْمَاءُ بِنْتُ زَيْدِ بْنِ الْخَطَّابِ، أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ
بْنَ حَنْظَلَةَ بْنِ أَبِي عَامِرٍ، حَدَّثَهَا «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُمِرَ بِالْوُضُوءِ لِكُلِّ صَلَاةٍ، طَاهِرًا وَغَيْرَ
طَاهِرٍ، فَلَمَّا شَقَّ ذَلِكَ عَلَيْهِ، أُمِرَ بِالسِّوَاكِ لِكُلِّ صَلَاةٍ» ،
فَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَرَى أَنَّ بِهِ قُوَّةً، فَكَانَ لَا يَدَعُ الْوُضُوءَ
لِكُلِّ صَلَاةٍ – ابو داود, 48[3]
Abdullah bin Abdullah
bin Umar berkata: Aku bertanya: "Bagaimana kamu melihat wudhu Ibnu Umar di
setiap kali solat, samaada dalam keadaan suci ataupun tidak—dari sebab apa
itu?" Dia menjawab: Telah menceritakan kepada saya Asma` binti Zaid bin
Al-Khattab bahawa Abdullah bin Hanzhalah bin Abi Amir telah menceritakan
kepadanya: bahawa Rasulullah saw telah diperintahkan berwudhu untuk setiap kali
solat, sama ada dalam keadaan suci maupun tidak. Tatkala hal itu terasa berat,
baginda diperintahkan untuk bersugi di
setiap kali solat. Namun Ibnu Umar merasa bahawa dia kuat untuk melaksanakan
hal itu, maka dia pun tidak meninggalkan wudhu untuk setiap kali solat.
KOMENTAR: kesemua syawahid hadis ini:
a.
Hanya menjelaskan bahawa nabi saw mengulang-ulangkan
wuduk setiap kali mahu solat.
b.
Tidak dijelaskan pun amalan ABDULLAH BIN UMAR.
Justeru:
A.
Hadis ini doif. tetapi, boleh dikuatkan dari sudut
matan dalam hal Nabi saw mengulangi wuduk sahaja.
B.
Dakwaan bahawa Ibn Umar sendiri mengulang-ngulang
wuduk ketika mahu solat, tidak dapat dikuatkan dari sudut periwayatan. Namun,
dalam hadis ke-42 yang lalu, sudah dijelaskan bahawa Ibn Umar amat kuat meniru
perbuatan Nabi. Dari ini, tidak ditolak kemungkinan bahawa amalan mengulangi
berwuduk oleh Ibn Umar sepertimana termaktub dalam hadis ini dilakukan oleh
beliau.
[4]
PENJELASAN ABU DAUD
Hadis
ini, Abu Daud ambil dari dua orang gurunya, iaitu (1) MUHAMMAD BIN YAHYA dan
(2) MUSADDAD.
Dalam konteks hadis ini, Abu Daud dapati guru (1)
lebih dhobit dan lebih hafaz.
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: وَأَنَا لِحَدِيثِ ابْنِ يَحْيَى أَتْقَنُ
Tidak dipastikan, kenapa ABU DAUD anggap guru (1)
lebih dhobit dan lebih hafiz. Mungkin juga kerana, semasa menyebut nama
GHUTAIB, yang guru (1) guna ABU GHUTAIB, sedangkan guru (2) guna GHUTAIB (tanpa
ABU), walhal yang tepat adalah ABU GHUTAIB (ada ABU).
Pun begitu, hadis guru (2) pula, Abu Daud anggap lebih
sempurna.
قَالَ أَبُو دَاوُدَ:
وَهَذَا حَدِيثُ مُسَدَّدٍ وَهُوَ أَتَمُّ
[1] SANAD:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى،
حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، عَنْ عَمْرِو بْنِ عَامِرٍ الْبَجَلِيِّ، قَالَ: مُحَمَّدٌ
هُوَ أَبُو أَسَدِ بْنُ عَمْرٍو، قَالَ: سَأَلْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ
[2] SANAD:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ:
حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ عَلْقَمَةَ
بْنِ مَرْثَدٍ، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ
[3] SANAD:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَوْفٍ
الطَّائِيُّ، حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ
إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ
No comments:
Post a Comment